Зоря у сусідній галактиці змінилася всього за чотири роки

Зоря Вольфа — Райє, названа BELLS 1, розташована у сусідній Галактиці Трикутника. Вона зацікавила вчених тим, що всього за 4 роки у ній з’явилася нова емісійна лінія. Астрономи кажуть, що це свідчення того, що вона швидко еволюціонує і невдовзі спалахне як наднова.

Зоря Вольфа-Райє
Зоря Вольфа — Райє. Джерело: Вікіпедія

Зоря Вольфа — Райє у сусідній галактиці

Нещодавно увагу астрономів привернула зоря BELLS 1, що розташована у сусідній із Чумацьким Шляхом системі М33, яку також називають Галактикою Трикутника. Вона належить до зір Вольфа — Райє, відомих своєю достатньо дивною поведінкою.

Вони народжуються як дуже гарячі й масивні світила, які швидко «випалюють» водень і набувають надзвичайно сильного зоряного вітру, що «видуває» їхні зовнішні оболонки в космос, формуючи красиві туманності. BELLS 1, чия назва розшифровується, як «світлове джерело з широкою емісією, що випромінюють зорі Вольфа — Райє», є їхнім типовим представником.

BELLS 1 відкрили 2018 року за допомогою обсерваторії Кека, що розташована на вершині вулкана Мауна-Кеа на Гаваях. Ще тоді вчених вразив надзвичайно багатий спектр цієї зорі. Його причиною є зоряні вітри, що мають швидкість від 3,5 до 8,7 млн км/год.

Швидка еволюція зорі

Вчених найбільше вразило те, що вони побачили, коли спробували дослідити BELLS 1 у 2022 році. Чотирма роками раніше вони спостерігали у її спектрі три яскраві емісійні лінії. Тепер же до них приєдналася четверта.

Хоча здається, що проміжок, який вимірюється роками, — це достатньо довго, у випадку процесів, які відбуваються на зорях, такі проміжки часу надзвичайно короткі. Бо для більшості світил усе, що відбудеться «скоро», — це майбутні тисячі та десятки тисяч років.

Проте схоже, що у випадку зір Вольфа — Райє еволюція справді вимірюється роками та десятиліттями, тобто ми бачимо їх у надзвичайно швидкоплинний період їхнього існування. Для BELLS 1 — це завершальний етап життя, що тривало останні 10 млн років, який закінчиться яскравим спалахом наднової.

Загалом тільки в нашій Галактиці відомо близько 200 зір Вольфа — Райє. І астрономи переконані, що ще 1–2 тисячі ми просто не бачимо через щільні газопилові хмари. Однак вони там є і рано чи пізно виявлять себе спалахами наднових.

Старт SpaceX Crew-9 вчергове перенесли на пізнішу дату
Чи може міжзоряний квантовий зв’язок залучити Землю або розв’язати парадокс Фермі?
10 мільярдів градусів: новий японський телескоп розкрив таємниці загиблої зорі