Зоретруси стали сенсацією третього релізу даних Gaia

Опублікований третій реліз даних космічного телескопа Gaia. Він містить відомості про 1,59 млрд об’єктів — від астероїдів до квазарів. Сенсацією стала наявність даних про зміну форми тисяч зір, яку вчені називають зоретрусом.

Зоряна карта телескопа Gaia
Карта, створена за даними телескопа Gaia. Джерело: Рhys.org

Третій каталог космічного телескопа Gaia

13 червня на сайті Європейського космічного агентства (ESA) з’явився третій реліз даних від космічного телескопа Gaia (DR3). Він містить відомості про 1,47 млрд об’єктів, за якими слідкує цей інструмент. Для них визначено положення на небі, яскравість, власний рух та електромагнітні спектри. Також опубліковані десятки досліджень вчених із різних країн, які базуються на цих нових відомостях.

З них приблизно 158 тис. є астероїдами Сонячної системи. Для них визначені положення та розраховані орбіти. Приблизно для 60 тис. «космічних каменів» отримані спектри відбиття поверхні. Це дозволить дізнатися, з чого ці тіла складаються.

Але основна частина об’єктів є зорями. Так, тільки тих світил, для яких визначений спектральний клас у DR3, налічується 217 млн. А для 128 млн із них визначені маса та вік, що дозволить побудувати моделі їхньої еволюції.

Також у цьому релізі даних міститься інформація про 10,5 млн змінних зір, які належать до 24 різних типів. 813 тис. об’єктів є кратними зорями. До цього числа входять подвійні, потрійні та ще складніші зоряні системи, для яких визначені параметри орбіт компонентів. Нарешті, у DR3 міститься інформація про 900 млн підтверджених нових галактик і ще 4,8 млн кандидатів. Кількість квазарів, астрометричні дані яких зібрала Gaia, сягає 6,6 млн.

Чому дані телескопа Gaia такі важливі

Усе вищенаведене може здатися просто великими нудними цифрами. Однак вони забезпечують астрономів матеріалом для досліджень на роки й, можливо, десятиліття наперед. Телескоп Gaia був запущений ESA 2013 року. Він розташований у точці L3, за Місяцем, недалеко від того місця, де незабаром розпочне свою роботу JWST.

Телескоп Gaia
Космічний телескоп Gaia. Джерело: Аrstechnica.net

На відміну від нього, Gaia не намагається розгадати таємницю окремих об’єктів. Це астрометричний інструмент, який поглядає одразу за усім небом і фіксує положення та параметри об’єктів на ньому. Щодоби він визначає положення 700 млн об’єктів, і для 150 млн з них визначає яскравість та спектроскопічні дані.

За роки роботи випущені вже два релізи даних Gaia. Кожен із них містив неймовірну кількість інформації. Фактично телескоп створює найдосконалішу карту Всесвіту, масштаб якої людям важко осягнути. Однак вчені, що копирсаються у цьому океані інформації, за минулі роки змогли опублікувати тисячі цікавих досліджень.

Деякі зорі змінюють форму

Завдяки Gaia вже неодноразово робили відкриття, для яких він не створювався. За його даними, вже розгадували таємниці подвійних зір, знаходили екзопланети, досліджували, як поводяться супутники Чумацького Шляху, і моделювали минуле та майбутнє усієї Галактики.

Цього разу сенсацією релізу стали зоретруси. Серед сотень мільйонів світил виявлені тисячі, які впродовж спостереження демонстрували зміну форми. Процеси всередині них призводять до нерівномірних розширень та стиснень. Вони котяться гігантською зорею, як цунамі, що змінює параметри її світимості.

Тож цілком вірогідно, що серед сотень публікацій, які найближчими роками з’являться у журналах, чимало буде присвячено астросейсмографії. Періодичність більшості змінних зір визначається зовсім не пульсаціями поверхні. Тому ті з них, що регулярно стискаються та роздуваються, достатньо рідкісні.

Gaia працюватиме у космосі принаймні ще до 2025 року. А останній реліз її даних буде випущений лише у 2030-му. Хоча, можливо, місію продовжать, і тоді публікація неймовірного масиву даних триватиме ще довше. А відкриття за ними робитимуть ще й наступні покоління астрономів.