Телескоп Gaia показав долю сусідів Сонця

Зоры не є фіксованими об’єктами. Як і планети, вони обертаються навколо галактичного центру. Наше Сонце не виняток — воно робить один оберт навколо центру Чумацького Шляху за 225-250 мільйонів років. Цей період називається «галактичним роком».

Через цей вічний рух зоряне оточення Сонячної системи постійно змінюється. Ті зоры, які зараз є її сусідами, згодом покинуть її околиці, а їхнє місце займуть нові світила. Команда дослідників із Європейського космічного агентства вирішила наочно проілюструвати цей процес. Для цього астрономи звернулися до недавно опублікованого третього релізу даних космічної обсерваторії Gaia.

Використавши інформацію про швидкості руху та траєкторії 74 281 зір, розташованих у радіусі 100 парсек (326 світлових років) від Сонця, вчені створили комп’ютерну модель, яка передбачає їхній подальший рух навколо центру Чумацького Шляху. Вона охоплює проміжок часу у 500 млн років, що відповідає двом галактичним рокам.

Модель демонструє, що більшість наших зоряних сусідів знаходяться на близьких до кругових орбіт, які пролягають в районі площини галактичного диска. Втім, іноді з ними зближуються об’єкти з гало Чумацького Шляху (показані помаранчевим кольором) та з його центральної частини (жовтий колір). В околицях Сонця також знаходяться два розсіяні зоряні скупчення — Гіади та Волосся Вероніки (Mel 111). На анімації вони позначені як невеликі «грудки» блакитного кольору.

Слід зазначити, що створена астрономами модель має низку обмежень. Вона враховує гравітаційний вплив центру Чумацького Шляху, але не бере до уваги взаємодію між самими зорями, а також можливий вплив з боку сусідніх галактик. Але навіть у такому урізаному вигляді вона дає наочне уявлення у тому, як швидко, за мірками віку Всесвіту, може змінитися наше зоряне оточення.

За матеріалами  https://www.cosmos.esa.int