Gaia: деякі частини Галактики старші, ніж здаються

Дані космічного телескопа Gaia свідчать, що частина Чумацького Шляху, яка називається «товстий диск», значно старша, ніж вважалося досі. Завдяки цьому вчені переглянули свої уявлення про еволюцію Галактики.

Чумацький Шлях, який досліджує Gaia
Чумацький Шлях, який досліджує Gaia. Джерело: Рhys.org

Gaia свідчить про вік товстого диска

Вчені, які працюють із космічним телескопом Gaia нещодавно повідомили результати досліджень, здійснених за його допомогою. Вони аналізували характеристики зір-субгігантів у різних регіонах Галактики. Результати цих досліджень свідчать, що регіон під назвою «товстий диск» значно старший, ніж вважалося раніше.

У структурі Чумацького Шляху вчені виокремлюють кілька основних регіонів. Перший із них називається «гало». Це сфера, у якій зорі зустрічаються досить рідко, вона оточує всі інші складові та вважається найдавнішою. Всередині неї міститься диск, який розрізняється на тонкий та товстий.

Тонкий диск вважається наймолодшою зі структур Галактики. Товстий — трохи старший за нього, але все одно вчені були впевнені, що утворився він за кілька мільйонів років після Великого вибуху. Нові дослідження вказують, що час його появи — усього 800 млн років після народження Всесвіту.

Нова картина еволюції Галактики

Дослідження Gaia дозволило по-новому подивитися на еволюцію Галактики. Вона відбувалася у два етапи. Спочатку, приблизно через 800 млн років після Великого вибуху, утворився товстий диск і внутрішні частини гало.

А приблизно через 2 млрд років після початку Всесвіту з нашою зоряною системою зіштовхнулася карликова галактика під назвою Гайя-Соседж-Енцелад. Вона збагатила гало зорями, а товстий диск — газом. Деякий час в останньому активно продовжувалися процеси зореутворення, поки приблизно через 6 млрд років після Великого вибуху запаси газу не вичерпалися.

Приблизно тоді ж утворився і тонкий диск, у якому знаходиться наше Сонце. Відтоді основні процеси зореутворення відбуваються в ньому. Хоча й у старіших структурах вони не припинилися.

Як відбуваються дослідження

Варто трохи розповісти про те, як були отримані ці результати, викладені у статті в Nature. Безпосередньо визначити вік зір неможливо. Астрономи можуть лише порівнювати їхні масу, світимість та хімічний склад із моделями зоряної еволюції. Саме таким чином і встановили, що субгіганти у товстому диску дуже товсті.

Також допомагають дані Gaia щодо інших галактик. Цим телескопом їх спостерігається тисячі, й за червоним зміщенням вчені можуть знайти ті з них, які нагадують Чумацький Шлях кілька мільйонів років тому. Таким чином можна зазирнути у наше власне минуле.