Знайдена «зефірна» екзопланета

Американські астрономи оголосили про відкриття, раніше невідомого газового гіганта, який обертається навколо зорі TOI-3757. Знахідка цікава тим, що знайдена екзопланета має вкрай низьку щільність, порівнянну з щільністю зефіру.

Система з червоного карлика та газового гіганта в уявленні художника. Джерело: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine/M. Zamani

TOI-3757 знаходиться приблизно за 580 світлових років від Землі в сузір’ї Візничого. Вона являє собою холодний червоний карлик. Під час спостережень телескоп TESS виявив періодичні зміни яскравості зорі. Вони відповідають транзитам екзопланети, яка має діаметр 150 тисяч км, що можна порівняти з діаметром Юпітера. Вона здійснює один оберт навколо батьківської зорі за 3,5 дні.

Знахідка екзопланети у TOI-3757 стала досить важливою для астрономів новиною. Річ у тім, що такі тіла погано вписуються в сучасні теорії утворення планет, які передбачають, що масивні газові гіганти не повинні формуватися навколо маломасивних червоних карликів.

Однак, коли дослідники визначили масу екзопланети (у цьому їм допоміг, встановлений у Національній обсерваторії Кітт-Пік 3,5-метровий телескоп WIYN), на них чекав ще один сюрприз. Виявилося, що середня щільність екзопланети становить лише 0,27 г/см³, що можна порівняти з щільністю зефіру.

На думку астрономів, наднизьку щільність екзопланети можна пояснити двома головними чинниками. По-перше, зоря TOI-3757 відрізняється низьким вмістом важких елементів. Це могло позначитися на складі екзопланети, зокрема її ядрі. По-друге, свою роль могла зіграти і її орбіта, яка, за попередніми даними, має помітний ексцентриситет. Під час періодичних зближень із зорею, атмосфера екзопланети відчуває нагрівання та може роздуватися, що також позначається на її щільності.

Ви також можете почитати про нещодавнє виявлення ультрагарячого юпітера біля зорі, що помирає.