Знайдена залізна планета, на якій рік триває менше ніж 8 годин

Очолювана Німецьким центром авіації та космонавтики команда астрономів повідомила про виявлення раніше невідомої екзопланети, що отримала позначення GJ 367b. Вона представляє значний науковий інтерес як завдяки відносній близькості до Сонця, так і через свої дуже незвичайні фізичні характеристики.

Екзопланета GJ 367b в уявленні художника. Джерело: SPP 1992 (Patricia Klein)

Екзопланета була знайдена завдяки космічному телескопу TESS. Він виявив періодичні коливання блиску тьмяного червоного карлика у сузір’ї Вітрила, розташованого на відстані 31 світлового року від Землі. Подальший аналіз підтвердив, що ці коливання справді викликані наявністю у зорі невидимого компаньйона.

GJ 367b є одним із найменших та «легких» позасонячних світів, відомих на сьогодні. Радіус екзопланети становить 72%, а маса 55% від земної. Отже, GJ 367b менша за Венеру, але більша за Марс. Згідно з розрахунками, її середня густина становить 8,1 г/см³, що близько до густини заліза.

На думку астрономів, за своєю внутрішньою будовою GJ 367b схожа на Меркурій і має аномально велике ядро. Комп’ютерні моделі підказують, що на нього може припадати близько 86% від внутрішнього обсягу екзопланети. Можливо, вона втратила більшу частину мантії внаслідок якогось зіткнення. За іншою версією, GJ 367b є ядром газового гіганта, атмосфера якого випарувалася під дією випромінювання своєї зорі.

Останній сценарій можливий, оскільки орбіта GJ 367b проходить на невеликій відстані від світила. Екзопланета здійснює один оберт навколо нього за 7,7 години. Розрахунки показують, що денний бік GJ 367b має бути розігрітий до температури 1500°C, близької до температури плавлення заліза. Тож це далеко не найкраще місце для пошуків життя. Проте дослідники не виключають, що в цій системі є й «комфортніші» світи. Найближчим часом передбачаються їхні пошуки.

Зазначимо, що GJ 367b — не єдиний позасонячний світ, поверхня якого розігріта до такої великої температури. Нещодавно астрономам вдалося знайти екзопланету, гарячішу за деякі зорі.

За матеріалами https://www.dlr.de