Запуск телескопа JWST перенесений на 22 грудня

Запуск телескопа James Webb (JWST) перенесений з 18 на 22 грудня. Про це йдеться у повідомленні, опублікованому у блозі місії.

Перенесення пов’язане з позаштатною ситуацією, що виникла під час з’єднання обсерваторії з адаптером корисного навантаження ракети-носія Ariane 5. Під час операції, що проводилася на космодромі Куру у Французькій Гвіані, відбулося незаплановане зняття замкової стрічки, яка утримує разом космічний апарат і адаптер і повинна роз’єднуватись під час процесу відокремлення телескопа від верхнього ступеня ракети. Інцидент спричинив виникнення вібрацій у телескопі.

Телескоп James Webb у складеному вигляді. Джерело: NASA/Chris Gunn

Після того, що сталося, фахівці NASA вирішили провести кілька додаткових перевірок JWST, щоб переконатися, що вібрації не зашкодили системам телескопа. Очікується, що тестування триватиме до кінця цього тижня.

Історія перенесень запусків JWST

JWST є одним із найвідоміших «довгобудів» в історії космонавтики. Коли 2010 року затвердили фінальний проєкт орбітальної обсерваторії, планувалося, що вона вирушить у космос наприкінці 2015-го, а витрати на її створення становитимуть 6,5 мільярда доларів. У результаті до цього додалися ще шість років і три додаткові мільярди.

Численні перенесення запуску JWST пов’язані з конструкцією телескопа. Він оснащений 6,5-метровим дзеркалом, яке стане найбільшим з усіх колись виведених за межі земної атмосфери. Оскільки таке велике дзеркало не помістилося б під головний обтічник ракети-носія, його довелося зробити розвертальним, як і сонцезахисний екран обсерваторії, який можна порівняти за розміром з тенісним кортом.

Теплозахисний екран телескопа James Webb у повністю розгорнутому вигляді. Джерело: NASA/Chris Gunn

До JWST NASA ніколи не запускала у космос подібних конструкцій. Тому їх довелося розробляти з нуля, що виявилося набагато складнішим завданням, ніж передбачалося раніше. Свою лепту внесла і пандемія COVID-19, що призвела до тимчасового припинення робіт зі збирання телескопа. Через це запуск JWST відклали майже на рік.