Європейський мисливець за темною матерією буде запущений 1 липня

Європейське космічне агентство назвало дату запуску телескопа Euclid. Він вирушить у космос 1 липня.

Технічне влаштування та завдання телескопа Euclid

Телескоп Euclid був створений у межах наукової програми ESA Cosmic Vision. Довжина апарата становить 4,5 м, ширина — 3,1 м, загальна маса — 2,1 тонни. Його будівництво обійшлося ESA приблизно в 500 млн євро (без урахування пускових витрат).

Телескоп Euclid в уявленні художника. Джерело: ESA

Euclid призначений для вивчення історії розширення Всесвіту, формування його великомасштабних структур, розподілу загадкової темної матерії та темної енергії. Для цього він здійснюватиме високоточні вимірювання червоних зсувів далеких галактик (у радіусі до 10 млрд світлових років від Чумацького Шляху). Уточнені дані про зв’язок червоного зсуву та відстані, допоможуть астрономам краще розібратися в тому, як Всесвіт набув свого нинішнього вигляду.

Для виконання поставлених завдань Euclid оснащений 1,2-метровим дзеркалом. Наукова начинка телескопа представлена двома інструментами: візуалізатором видимого випромінювання (VIS), а також спектрометром і фотометром ближнього інфрачервоного діапазону (NISP).

Дата запуску Euclid

Спочатку запуск Euclid був запланований ще на 2020 рік. Але, як це часто буває в космонавтиці, ця дата кілька разів була перенесена. Спочатку через комбінацію різних технічних проблем і наслідків пандемії COVID-19, потім — через розрив відносин ESA з «Роскосмосом». Річ у тім, що Euclid планували запустити за допомогою ракети «Союз» із космодрому Куру у Французькій Гвіані. Після початку широкомасштабного вторгнення росії в Україну це, звісно, стало неможливо.

Заправлення телескопа Euclid. Джерело: ESA

У результаті ESA довелося звернутися по допомогу до SpaceX. Новим носієм телескопа стала ракета Falcon 9. Навесні 2023 року Euclid доставили в Космічний центр ім. Кеннеді, після чого підготували до запуску. Однією з останніх процедур стало заправлення. Euclid заправили 140 кг гідразину (він буде використаний в основних маневрах) і 70 кг азоту (він потрібен для невеликих корекцій).

Наразі запуск Euclid призначений на 1 липня. Запасне пускове вікно буде відкрито 2 липня. Після виходу на орбіту телескоп виконає серію маневрів, які виведуть його на робочу позицію в околиці точки Лагранжа L₂ системи «Сонце-Земля», розташованої на відстані 1,5 млн км від нашої планети в протисонячному напрямку. Наукова місія телескопа розрахована на шість років з можливістю її подальшого продовження.