Європейський метеосупутник згорів над Антарктидою

ESA відзвітувало про успішне завершення експерименту з безпечного зведення з орбіти супутника Aeolus. 28 липня він увійшов в атмосферу над Антарктидою.

Супутник Aeolus в уявленні художника. Джерело: ESA/ATG medialab

Aeolus був запущений у 2018 році. Він став першим в історії супутником, призначеним для проведення глобальних спостережень за вітрами в земній атмосфері. Для цього вчені використовували встановлений на його борту ультрафіолетовий лазер ALADIN.

Номінальна наукова програма Aeolus була розрахована на 3 роки. У реальності ж апарат пропрацював майже 5 років, зібравши безліч вельми цінних даних, які дали змогу значно збільшити точність прогнозів погоди. Aeolus міг би продовжувати свої спостереження і далі, але, на жаль, практично вичерпав запаси палива. У цій ситуації ESA вирішило використовувати Aeolus для експерименту з керованого входу в атмосферу. Отже, космічне агентство хотіло уникнути ризику падіння незгорілих уламків 1200-кілограмового апарата в населеній місцевості.

Експеримент розпочався 24 липня. Під час першого маневру Aeolus зменшив висоту своєї орбіти з 280 до 250 км. У наступні дні апарат виконав ще кілька маневрів, які знизили його висоту до 150 км. 28 липня Aeolus востаннє активував свої двигуни. Цей фінальний маневр забезпечив вхід супутника в атмосферу над Антарктидою. Навіть якщо деяким уламкам Aeolus і вдалося дістатися до земної поверхні, вони впали в ненаселеній місцевості.

Цікаво, що під час зазначених подій японський метеосупутник «Хімаварі-8» зумів зазнімкувати спалах над Антарктидою. Імовірно, він зафіксував момент згоряння Aeolus.

У своїй підсумковій заяві ESA висловило задоволення результатами операції. Звичайно, ймовірність падіння уламків супутників у населеній місцевості спочатку була невелика — але звівши з орбіти Aeolus, космічне агентство повністю виключило всі ризики. ESA також підтвердило свою прихильність нещодавній ініціативі Zero Debris Charter. Її головна мета — домогтися припинення утворення нового космічного сміття на найважливіших орбітах після 2030 року.