ESA готується звести з орбіти метеосупутник

Фахівці ESA розробляють план з керованого зведення з орбіти метеосупутника Aeolus, який практично вичерпав запаси палива. Наразі висота його орбіти зменшується зі швидкістю близько 1 км на день, і темпи падіння прискорюються.

Завершення місії супутника Aeolus

Aeolus був запущений у 2018 році. Він став першим в історії супутником, призначеним для проведення глобальних спостережень за вітрами в земній атмосфері. Для цього вчені використовували встановлений на його борту ультрафіолетовий лазер ALADIN.

Супутник Aeolus в уявленні художника. Джерело: ESA/ATG medialab

Номінальна наукова програма Aeolus була розрахована на 3 роки. У реальності ж апарат пропрацював майже 5 років, зібравши безліч вельми цінних даних, які дозволили значно збільшити точність прогнозів погоди. Aeolus міг би продовжувати свої спостереження і далі, але, на жаль, він практично вичерпав запаси палива. Річ у тім, що супутник перебував на 320-кілометровій орбіті. На цій позначці земна атмосфера помітно впливає на космічні апарати, через що їм потрібно здійснювати регулярні маневри для утримання висоти. Свою роль зіграло і поточне збільшення сонячної активності.

У цій ситуації ESA вирішило використати Aeolus для фінального експерименту з керованого входу в атмосферу. Отже, космічне агентство хоче уникнути ризику падіння незгорілих уламків 1200-кілограмового апарата в населеній місцевості.

План сходження з орбіти

За словами фахівців, оскільки проєкт Aeolus розробляли ще наприкінці 1990-х, формально апарат не призначений для керованого сходження з орбіти. Проте ESA зуміло розробити план безпечної «утилізації» супутника.

План сходження з орбіти супутника Aeolus. Джерело: ESA

План ESA виглядає наступним чином. Коли висота орбіти супутника досягне 280 км, він отримає серію команд, після чого виконає маневр, який знизить висоту його орбіти до 250 км. Потім апарат виконає чотири маневри, які зменшать його висоту до 150 км. Розрахункова тривалість існування Aeolus на цій орбіті становитиме 12 годин. Після того як інженери проведуть перевірку апарата, він виконає фінальний маневр, який повинен буде забезпечити падіння його уламків над океаном.

Наразі ESA не може назвати точну дату початку виконання цих маневрів. Вона залежатиме від швидкості зниження апарата, на яку, своєю чергою, сильно впливає сонячна активність. Зараз Сонце виробляє велику кількість спалахів. Вони призводять до «розширення» земної атмосфери, що сприяє прискореному сходженню об’єктів з орбіти.