Європа може світитися в темряві

У найближчому десятилітті NASA та ESA планують відправити дві місії в систему Юпітера. Однією з їхніх головних цілей стане Європа — 3000-кілометровий супутник, поверхня якого повністю покрита льодом. Вважається, що під крижаним панциром завтовшки близько сотні кілометрів ховається океан, який містить більше води, ніж усі моря й океани нашої планети, узяті разом.

Супутник Європа. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Можливо, земним посланцям вдасться зареєструвати явище, існування якого нещодавно передбачили вчені з Лабораторії реактивного руху (JPL NASA). Вони дійшли висновку, що нічний бік Європи може світитися в темряві.

Річ у тім, що крижана поверхня супутника постійно зазнає потужного опромінення зарядженими частинками радіаційних поясів Юпітера. Співробітники JPL змоделювали цей вплив, бомбардуючи солоний лід високоенергетичними електронами. Це призвело до виникнення процесу електронно-стимульованої люмінесценції: опромінюваний лід почав випускати світіння. Його колір залежав від хімічного складу зразка та інтенсивності електронного потоку. Для неозброєного ока воно іноді виглядало зеленуватим, іноді блакитним, а іноді білим.

Світіння поверхні Європи в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

За словами дослідників, цей ефект можна використовувати для вивчення Європи. Наприклад, вимірюючи інтенсивність світіння на різних довжинах хвиль, космічний апарат міг би визначити хімічний склад льоду на нічному боці супутника. Також ці дані могли б допомогти визначити деякі характеристики підповерхневого океану Європи — наприклад, його солоність.

За матеріалами https://www.jpl.nasa.gov