Чи знаєте ви? 12 цікавих фактів про Венеру

Знання про космос Новини астрономії, астрофізики та космології Статті

Добірка з 12 фактів про найближчу до Землі планету Сонячної системи.

1. Діаметр Венери становить 12 100 км (всього на 5% менше від земного), сила тяжіння на її поверхні дорівнює 90% земної. Через це планету іноді називають “сестрою Землі”.
  2. Поверхня Венери завжди прихована густим шаром хмар. Через це, до початку космічної ери, умови на венеріанській поверхні були невідомі та залишалися предметом різних спекуляцій.
Хмари Венери в УФ-спектрі. Джерело: NASA
  1. Атмосфера Венери на 96% складається з вуглекислого газу, її тиск на поверхні еквівалентний 92 атмосферам. Це створює найпотужніший парниковий ефект. Через нього температура поверхні планети становить 470 °С. Це вище за точку плавлення свинцю, олова та цинка.
  2. Щільність атмосфери Венери становить 6,5 % від густини рідкої води на Землі. У цих умовах вуглекислий газ фактично набуває деяких властивостей рідини.
Панорама поверхні Венери передана радянською станцією «Венера». Джерело: НВО Лавочкіна
  1. Венера не має магнітного поля. Через це сонячний вітер поступово «видує» з неї всі легкі гази, у тому числі водяну пару, яка там міститься в невеликих кількостях. Вважається, що він може бути залишком древнього океану, який імовірно існував на Венері в далекому минулому.
  2. На відміну від більшості планет Сонячної системи, Венера обертається ретроградно у напрямку, протилежному до її орбітального руху.
  3. Венера здійснює один оберт навколо Сонця за 224 земні дні, у той час, як період обертання планети навколо своєї осі становить 243 дні. Отже, венеріанський рік коротший від венеріанського дня, який відраховується в «зоряній» системі координат. Проте сонячна доба там триває 117 земних діб.
Глобальна топографічна карта Венери. Джерело: NASA
  1. Більшість деталей рельєфу Венери мають жіночі імена. Виняток становлять лише області Альфа та Бета, а також гори Максвелла.
  2. Аналіз радарних карт Венери показав, що її поверхня досить молода. Здебільшого вона вкрита рівнинами, які утворилися внаслідок вулканічної активності. Приблизно 300 — 500 млн років тому планета пережила якусь подію, через що практично вся її поверхня була залита лавовими потоками.
  1. У XVII-XVIII ст. деякі астрономи заявляли про відкриття супутника Венери, який навіть отримав ім’я, Нейт. Проте такі спостереження показали, що це помилка. Отже, Венера та Меркурій — дві планети Сонячної системи, які не мають власних супутників. Існує теорія, що у далекому минулому, Меркурій міг бути супутником Венери.
  2. Екстремальні атмосферні умови роблять Венеру однією з найскладніших планет для вивчення в Сонячній системі. Жоден зі спускальних апаратів, які сідали на її поверхню, не пропрацював там понад дві години.

12. У другій половині 1960-х років у NASA був розроблений проєкт пілотованого обльоту Венери на базі техніки, створеної для програми Apollo. Запуск корабля з трьома астронавтами був запланований на 31 жовтня 1973 року. Експедиція досягла б своєї мети 3 березня 1974 року. План обльоту передбачав радарне сканування венеріанської поверхні та скидання на неї 14 безпілотних зондів. Повернення на Землю мало відбутися 1 грудня 1974 року. Але через урізання космічних бюджетів проєкт так і залишився на папері.