Яскравіші за звичайні Starlink: нові супутники SpaceX погіршили ситуацію для астрономів

SpaceX має великий флот супутників Starlink, які забезпечують стабільний інтернет-зв’язок безпосередньо з низької навколоземної орбіти. Кількість супутників зростає майже щомісяця. І це вже відчутно заважає космічним спостереженням. Навіть більше, наразі ситуація починає сильно погіршуватися, адже вони стають все яскравішими, чим створюють видимі перешкоди астрономам.

Starlink
Телескоп CTIO зафіксував цю 333-секундну експозицію, яка містила щонайменше 19 смуг, створених супутниками Starlink. Авторство: CTIO / NOIRLab  /NSF

Недавнє дослідження показало, що супутники прямого зв’язку (direct-to-cell або DTC) Starlink у п’ять разів яскравіші за інші, що викликає занепокоєння щодо астрономічних спостережень. SpaceX планує запустити тисячі таких апаратів на орбіту, що створюватиме великі яскраві смуги на зображеннях нічного неба.

Зв’язок ціною спотворення спостережень

Перша група супутників DTC для підтримки супутникового зв’язку на смартфонах була запущена SpaceX у січні цього року. Федеральна комісія зв’язку США видала SpaceX ліцензію на тестування нової технології, яка передбачає використання 2000 тестових пристроїв і 840 супутників. У березні компанія запросила дозвіл на запуск до 7500 таких супутників. Спочатку послуги будуть доступні у вигляді текстових повідомлень, а в майбутньому планується додати голосовий зв’язок і передачу даних. SpaceX співпрацює з T-Mobile та іншими глобальними провайдерами для тестування та вдосконалення цієї технології.

Безумовно, така технологія життєво важлива для віддалених районів з поганим зв’язком. Втім, паралельно вона перешкоджає астрономам, які прагнуть отримувати чіткі світлини неба для пізнання Всесвіту і виявлення потенційно небезпечних астероїдів.

Величезні недоліки й невеликі переваги DTC

Згідно з дослідженням, супутники DTC виглядають яскравішими через їхню нижчу орбіту (217 миль замість 340 миль). Дослідники оцінювали яскравість перших шести супутників DTC і виявили, що вони майже в п’ять разів яскравіші за звичайні Starlink.

Starlink
Знімок Hubble, зіпсований супутниковими смугами Starlink

Проте ближча орбіта має свої переваги. Супутники на таких орбітах здаються більш розмитими через ефект розмиття руху, що компенсує їхню яскравість. Крім того, супутники DTC швидше рухаються і проводять більше часу в тіні Землі, що робить їх менш помітними й, можливо, зменшує їхній вплив на оптичні спостереження.

SpaceX намагається зменшити яскравість своїх супутників для мінімізації впливу на астрономічні спостереження. Перші супутники були видимі неозброєним оком і заважали роботі телескопів. Проте компанія співпрацює з астрономічними організаціями для усунення цієї проблеми, коригуючи орієнтацію супутників та їхніх сонячних панелей.

Супутників буде більше

Інші компанії, такі як AST SpaceMobile та Lynk Global, також працюють над створенням космічних мереж, які можна буде використовувати з мобільними телефонами. AST запустила свій прототип супутника у 2022 році, який став одним із найяскравіших об’єктів у нічному небі, викликаючи занепокоєння астрономів.

SpaceX продовжує співпрацювати з астрономами, але чи підуть інші компанії на це, поки невідомо. Однак зрозуміло одне — зростаюча кількість супутників на орбіті змінює наше уявлення про нічне небо.

Раніше ми повідомляли про те, як Китай почав розгортання свого аналога Starlink.

За матеріалами Gizmodo