SpaceX погодилася зробити супутники Starlink нешкідливими для астрономії

Компанія SpaceX та Національний науковий фонд США уклали угоду щодо зменшення впливу супутників Starlink другого покоління на астрономію. Однак частина науковців все одно збирається судитися з компанією Ілона Маска.

Астрономічний лазер Gemini
Астрономи досягли згоди зі SpaceX. Джерело: Gemini Observatory/AURA image by Joy Pollard

Угода SpaceX з астрономами

Національний науковий фонд США оголосив про досягнення угоди з компанією SpaceX щодо зменшення шкоди астрономії від супутників Starlink другого покоління. Про це повідомили 10 січня, хоча рішення ухвалили ще 2 грудня.

Минулого року астрономи накинулися на SpaceX з обвинуваченнями щодо того, що супутники, які забезпечують Інтернетом найвіддаленіші регіони, сильно заважають астрономам через свою яскравість.

Через це у компанії Ілона Маска виникли певні проблеми. Адже на черзі була сертифікація другого покоління Starlink, великі антени яких мали відбивати світло ще сильніше. Саме тому вони самі пішли на контакт із Національним науковим фондом, який фінансує кілька великих обсерваторій по всій країні та є найвпливовішою організацією американських вчених.

Зрештою, SpaceX вдалося задовольнити вимоги вчених, хоча насправді законних підстав відмовити у ліцензії через загрозу для астрономії не існувало. Так чи інакше, а Федеральна комісія зі зв’язку дала свою згоду на розгортання чверті з 30 тис. нових супутників.

Конфлікт вичерпаний?

SpaceX погодилася зменшити яскравість своїх супутників до 7 зоряної величини. Це зробить їх невидимими для неозброєного ока і зменшить вплив на астрономічні спостереження.

Також компанія зголосилася, що Starlink не передаватиме дані, коли пролітатиме над великими обсерваторіями. Крім того, їх викреслять з бази Laser Clearinghouse. Відповідно до неї астрономи визначають, коли мають вимикати потужні лазери, які використовуються як опорні зорі під час спостережень.

Але це не означає, що конфлікт вичерпаний. Міжнародна асоціація темного неба, яка об’єднує багатьох астрономів, усе ще незадоволена. Наприкінці грудня вона подала апеляцію на рішення Федеральної комісії зі зв’язку.

У своєму позові асоціація наполягає, що комісія порушила Закон про національну екологічну політику, коли видала свій дозвіл. Натомість державний орган наполягає, що у цьому випадку просто не бачить причин проводити додаткову експертизу.

Тим часом для астрономів з’явилася нова загроза. Адже AST SpaceMobile розпочала розгортання власного сузір’я, призначеного для забезпечення людей прямим супутниковим зв’язком. І в цих апаратів, перший з яких перебуває на орбіті з вересня, також чималі антени, що потенційно можуть завадити астрономам.

За матеріалами Spacenews.com.