Супутники SpaceX Starlink завдали відчутної шкоди астрономії

У січні компанія SpaceX відправила в космос ще одну ракету із 49 супутниками Starlink. Таким чином, на навколоземній орбіті вже знаходиться понад 2000 інтернет-супутників. І це не остання місія SpaceX. Астрономи стривожені «флотом» сателітів Ілона Маска, що розростається. Нещодавно дослідники опублікували звіт, у якому оцінюється шкода цих апаратів для астрономії.

Перша партія інтернет-супутників Starlink стартувала у 2019 році. Астрономи вже тоді висловлювали занепокоєння з приводу того, що сонячне світло, що відбивається від невеликих супутників, завадить спостереженням космосу.

галактика Андромеди
На цьому зображенні Туманності Андромеди, отриманому телескопом Zwicky Transient Facility (ZTF) 19 травня 2021 року, видно трек одного з супутників Starlink Фото: Каліфорнійський технологічний інститут

Щоб оцінити вплив супутників на спостереження, група під керівництвом спіробітника Каліфорнійського технологічного інституту Пшемека Мроза вирішила докладно вивчити проблему. Команда порівняла архівні та сучасні фотографії, зроблені за допомогою ширококутної астрономічної камери спостереження за небом Zwicky Transient Facility (ZTF), прикріпленої до телескопа Семюеля Ошина на Паломарській обсерваторії Каліфорнійського технологічного інституту неподалік Сан-Дієго.

Невтішні висновки

Висновки команди, опубліковані у The Astrophysical Journal Letters, показали, що в 2019 році треки від супутників Starlink виявлялися лише на 0,5% сутінкових зображень. До серпня 2021 року ця цифра збільшилася до 18%. Ці значення дозволяють припустити, що якщо «флот» SpaceX розшириться до 10 тисяч одиниць, це дуже негативно позначиться на всіх зображеннях ZTF. У той же час співавтор дослідження професор Том Прінс із Каліфорнійського технологічного інституту зазначив, що один трек світла від супутника Starlink впливає менш ніж на 0,1% пікселів.

«Є невеликий шанс, що ми пропустимо астероїд чи іншу подію, яка ховається за треками супутників. Але порівняно з впливом погоди — наприклад, хмарного неба — це досить незначні ефекти для ZTF», — уточнив Прінс.

Спроби вирішення проблеми

У 2020 році очільник SpaceX Ілон Маск заявив, що хоче співпрацювати з астрономами так, щоб супутники Starlink не заважали їхній роботі. З цією метою компанія почала додавати сонцезахисні козирки до своїх апаратів, щоб зменшити їхню яскравість. Спеціальна команда досліджувала ефективність козирків і виявила, що при спостереженнях ZTF насадка зменшувала яскравість супутників приблизно вп’ятеро — рівень, який не відповідає стандартам, запровадженим на семінарі Satellite Constellations 1 (SATCON1) 2020 року.

Створення системи забезпечення вільного доступу до інтернету Starlink передбачає виведення на низькі орбіти кількох тисяч спеціалізованих супутників

Прінс сказав, що програмне забезпечення може допомогти подолати потенційні проблеми. Наприклад, штучний інтелект допоможе у прогнозуванні положення супутників Starlink, що дозволить астрономам планувати свої спостереження для отримання «чистішого» зображення. А нейромережі можна використовувати для визначення ступеня впливу супутників на вже проведені спостереження.

SpaceX Starlik спотворив знімок
Фотознімок комети, спотворений треками від супутників Starlik. Фото: Daniel Lopez

Пшемек Мроз засмучений тим, що апарати Starlink уже впливають своїм світловим забрудненням на отримані зображення. Він висловив припущення, що вирішити проблему може більш висока орбіта інтернет-супутників.

Нагадаємо, що раніше було підрахована загальна кількість супутників на орбіті Землі.