Виявлено «вихор» у протопланетному диску навколо молодої зорі

Молода зоря HD 163296 давно привертає увагу астрономів, які намагаються розкрити таємниці формування планет. Це пояснюється її характеристиками.

Протопланетний диск навколо зорі HD 163296. Джерело: ESO

По-перше, вона розташована на відносно невеликій відстані від Сонця (близько 330 світлових років). По-друге, це світило не співвідноситься ні з якими молекулярними хмарами, що помітно спрощує його спостереження. По-третє, воно оточене добре помітним масивним протопланетним диском, що має низку характерних проміжків, які вказують на те, що просто зараз у ньому формуються екзпопланети. Спостереження, виконані 2018 року за допомогою антенного комплексу ALMA в чилійській пустелі Атакама, підтвердили наявність в околицях HD 163296 трьох планетоподібних тіл, маси яких становлять від 0,6 до 1,3 маси Юпітера.

Інструмент MATISSE. Джерело: ESO/P. Horálek

Але на цьому сюрпризи HD 163296 не закінчилися. У недавньому випуску журналу Astronomy & Astrophysics було опубліковано результати нового дослідження її протопланетного диска, здійсненого командою європейських астрономів. Для цього вони скористалися інструментом MATISSE, призначеним для роботи з Дуже Великим телескопом Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO) в режимі інтерферометра.

Метою MATISSE став внутрішній край протопланетного диска HD 163296. Під час спостережень йому вдалося виявити теплове пилове кільце, розташоване на відстані в 0,3 а. о. від зорі. При цьому, одна з частин кільця виявилася значно яскравішою за іншу. Ця «гаряча цятка» здійснює один оборот навколо зорі приблизно за місяць.

Яскрава область у протопланетному диску навколо HD 163296. Джерело: J. Varga et al.

Під час подальшого аналізу та комп’ютерного моделювання астрономи дійшли висновку, що виявлена яскрава пляма, найімовірніше, відповідає вихреподібній структурі. У той час як у решті частини кільця матеріал збирається у все більші частинки, у вихорі він подрібнюється на дрібний пил, який добре видно в інфрачервоному діапазоні. На думку дослідників, структура може відзначати місце розташування ще однієї екзопланети, що формується.

За матеріалами https://www.mpifr-bonn.mpg.de