Супутник показав російські атомні бомбардувальники біля кордону з Норвегією, а астрономи зареєстрували найпотужніший в історії гамма-сплеск: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: NASA випробувала прототип аеробота для вивчення Венери; місії DART вдалося змінити орбіту астероїда, а ми розповідаємо, як виростити сад на Місяці.

«Вчений — це не той, хто дає правильні відповіді, а той, хто ставить правильні питання».

― Клод Леві-Стросс

США занепокоєні через китайську космічну інфраструктуру у Південній Америці

Китайська космічна інфраструктура у Південній Америці непокоїть Центр стратегічних і міжнародних досліджень США. Хоча вона й цивільна, але може використовуватися для підтримки військових космічних апаратів.

Китай намагається стати серйозним гравцем на ринку супутникових послуг для країн із середнім рівнем доходів. Але, попри цивільне призначення цієї мережі, США побоюються, що Пекін може її застосовувати також для шпигування, моніторингу та, можливо, навіть ураження кораблів США й інших країн.

Точне влучення: NASA підтвердила зміну орбіти астероїда

NASA повідомляє, що перша в історії місія з цілеспрямованого зіткнення космічного апарата з астероїдом Діморф не тільки була точною, а й змогла кардинально змінити його траєкторію. Цим аерокосмічна адміністрація довела, що здатна запобігти потенційному падінню небезпечного об’єкта на Землю в майбутньому.

NASA випробувала прототип аеробота для вивчення Венери

Інженери з Лабораторії реактивного руху NASA (JPL) та компанії Near Space провели успішні випробування прототипу роботизованої повітряної кулі (аеробота). У майбутньому такий пристрій може бути використаний для вивчення атмосфери Венери. Конструктори врахували агресивний склад повітря планети, яка, зокрема, відома своїми хмарами з сірчаної кислоти. Зовнішня оболонка аеробота буде зроблена з багатошарового матеріалу, що включає кислотривке покриття, металізований шар для зменшення сонячного нагріву та структурний внутрішній шар, досить міцний для того, щоб до нього можна було прикріпити наукові інструменти.

Технології James Webb уже використовують для лікування зору

Космічний телескоп Джеймса Вебба (JWST) уже довів свою наукову цінність напрочуд деталізованими знімками космосу. Величезні та потужні дзеркала вловлюють світло з відстані мільярдів світлових років завдяки надточній технології вирівнювання, що відповідає за неймовірну чітку картинку далеких об’єктів. Але ця технологія не обмежується лише спостереженнями за Всесвітом. Винахід був інтегрований в iDesign Refractive Studio від Johnson & Johnson Vision — пристрій, що виконує точні сканування людських очей для визначення дефектів зору пацієнтів. Johnson & Johnson описує технологію як «оптичний відбиток пальця, унікальний для ока кожного пацієнта». Завдяки інтеграції технології від JWST вона може включати понад 1200 вимірювань очей кожної людини, встановлюючи діагноз із недосяжною раніше точністю.

Астрономи зареєстрували найпотужніший в історії гамма-сплеск

Зареєстрований 9 жовтня гамма-сплеск GRB221009A став найпотужнішим в історії. Енергія фотонів від нього становить 18 ТеВ. Вважається, що він супроводжував спалах надзвичайно потужної наднової. За всю історію спостережень за небом учені стали свідками всього кількох подій, фотони від яких мали енергію, що вимірюється тераелектрон-вольтами. А енергія, вища за 10 ТеВ, узагалі ніколи раніше не спостерігалася в однієї частинки. Для порівняння: найпотужніше зіткнення у Великому адронному колайдері мало енергію лише 13 ТеВ, і цей результат складався з енергій двох частинок. Дослідження спалаху GRB221009A все ще тривають. Наразі відомо, що він відбувся у віддаленій галактиці з ознаками підвищеної кількості пилу. Можливо, у майбутньому астрономи зрозуміють, що зробило його настільки потужним.

Російські стартегічні бомбардувальники в Олєньїй: жовті — Ту-95, червоні — Ту-160. Джерело: Planet Labs

Супутник компанії Planet уже деякий час спостерігає за збільшенням кількості стратегічної авіації на російській авіабазі Олєнья біля кордону з Норвегією. На знімках добре видно атомні бомбардувальники Ту-95 і Ту-160. Норвезьке видання Faktisk опублікувало знімки авіабази Олєнья, зроблені супутником компанії Planet. Знімки датуються 7 жовтня 12:22 за київським часом і на них добре видно бомбардувальники, яких тут раніше не було.

Цікава цифра: 400 квінтильйонів літрів спирту

Кольорове композиційне зображення Центру Галактики та Стрільця B2, отримане за допомогою ATLASGAL

На відстані 10 тисяч світлових років від Сонця є величезна хмара спирту. Вона розташована в напрямку сузір’я Орла і в тисячу разів перевищує діаметр Сонячної системи. Хмара містить 400 квінтильйонів літрів спирту. Щоб поглинути такий об’єм, кожному мешканцю Землі потрібно було би споживати 300 тисяч літрів алкоголю щодня впродовж мільярда років.

Командир експедиції МКС-50 Шейн Кімброу (Shane Kimbrough) збирає перший урожай червоного салату, вирощений у космосі за допомогою системи Veggie. Джерело: NASA

Стабільне освоєння космосу неможливе без уміння жити в ньому. Це означає, що необхідно будувати космічні станції, а також уміти вирощувати рослини у позаземних умовах. Ми розповідаємо про те, як виростити сад на Місяці, а також про 5 найперспективніших космічних станцій сьогодення та майбутнього.

Читайте у попередньому дайджесті: США збудують космічний кіберполігон для боротьби з хакерськими атаками, а Viasat продає свою мережу військового зв’язку: дайджест новин