5 найперспективніших космічних станцій сьогодення та майбутнього

Стабільне освоєння космосу неможливе без уміння жити в ньому. А це означає необхідність будувати космічні станції. Розповімо про п’ять орбітальних проєктів, які планують створити чи добудувати у найближчому майбутньому.

Космічна станція «Тяньгун»

50 років будівництва космічних станцій

Перші космічні станції з’явилися 50 років тому. Навесні 1971-го була запущена радянська «Салют-1», а двома роками пізніше — американська SkyLab. Вони були достатньо простими циліндричними конструкціями розміром приблизно з міський автобус. Однак поступово «Салюти» ставали все більшими, а люди жили на них все довше і довше.

Фантастика малює нам образ майбутнього, де люди живуть у космосі на станціях, розмір яких вимірюється кілометрами. Нам до цього ще далеко. Але 5 орбітальних осель, які будуть створені з нуля чи добудовані, вражають.

Космічна станція SkyLab
Перша у світі космічна станція SkyLab

Міжнародна космічна станція

Ідея створення Міжнародної космічної станції виникла на початку 1990-х, коли США, Європейський Союз і росія зрозуміли, що будувати окремі космічні станції занадто дорого, й вирішили створити спільний проєкт.

Перший блок вивели на орбіту 1998 року. Потім до нього почали додавати все нові та нові елементи, аж поки станція не виросла до 109 м завдовжки та маси 440 тонн. Орбітальний комплекс складається з 19 основних модулів, не рахуючи різних ферм і платформ. На сьогодні саме МКС є найбільшим штучним об’єктом у космосі.

На борту МКС провели безліч наукових експериментів, але поступово вона старіє. Крім того, значна її частина належить росії, яка не хоче цивілізованих відносин з іншими країнами й уже оголосила, що від своєї участі у проєкті відмовиться.

Сіжнародна космічна станція
Міжнародна космічна станція

Попри це, Міжнародну космічну станцію мають найближчим часом добудувати. У 2024 році Axiom Space пристикує до неї два комерційних відсіки. Планується, що в них будуть проводити експерименти, спонсоровані приватними компаніями.

Космічна станція «Тяньгун»

Китай на початку XXI століття стрімко вирвався у космос. У 2011 та 2016 роках країна вивела на орбіту космічні станції «Тяньгун-1» і «Тяньгун-2». А 2021-го розпочалося будівництво нової станції, цього разу багатомодульної. Має вона все ту ж назву, тільки без номера, через що неважко заплутатись, яка вона за рахунком.

Головний блок станції «Тяньхе» має масу 24 тонни. Влітку 2022 року до нього пристикували лабораторний відсік «Веньтянь», а у жовтні приєднають його близнюка «Меньтянь».

У цілому Китай позиціює свою станцію як наукову. Для неї розроблена величезна програма експериментів, зокрема й міжнародних. Особливістю «Тяньгун» є орбітальний телескоп «Сюнтянь», який фізично не буде її частиною, але зможе стикуватися з нею для проведення технічних робіт.

Orbital Reef

У 2027 році на навколоземній орбіті має з’явитися перша повністю комерційна станція під назвою Orbital Reef. Складатися вона буде з надувних модулів. Її будівництво здійснюють компанії Sierra Space і Blue Origin. Крім того, у реалізації цього проєкту бере участь велика кількість різноманітних організацій — від Amazon до Аризонського університету.

Orbital Reef
Концепт Orbital Reef. Джерело: Blue Origin

Основою станції стане великий циліндричний модуль, до якого з боків пристиковуватимуться інші відсіки. Її загальний об’єм становитиме 830 м³, що більш ніж удвічі перевищує простір, який може запропонувати астронавтам МКС.

Планується, що на станції працюватиме до 10 осіб. Які експерименти вони проводитимуть, наразі невідомо. Доставляти людей і вантажі на станцію буде новий космоплан Dream Chaser, будівництво якого зараз завершує Sierra Space.

Starlab

Компанія Nanoracks разом із Nortrop Grumman розробляє космічну станцію Starlab, запуск якої планується на кінець 2020-х. На її розробку NASA вже виділила 160 млн доларів. Очікується, що її конструкція складатиметься з великого основного надувного модуля та металевого перехідного відсіку.

Станція Starlab від Nanoracks
Станція Starlab від Nanoracks. Джерело: Nanoracks

Внутрішній об’єм станції сягатиме 340 м³, тобто трохи менший за МКС. Зате увесь цей об’єм буде не розкиданий по окремих модулях, а зібраний в одному великому. Очікується, що на Starlab зможуть одночасно працювати чотири астронавти.

Lunar Gateway

Найамбіційнішою зі станцій найближчого майбутнього має стати Lunar Gateway. Її спорудження здійснюватиметься у межах програми Artemis. Тож розташується вона не на навколоземній орбіті, а на навколомісячній.

Будівництвом Lunar Gateway займаються NASA, ESA, а також японська та канадська космічні агенції. Це буде відносно невелика станція, об’єм якої складатиме приблизно 125 м³. Її спорудження має розпочатися цього десятиліття. Конкретні терміни визначатимуться успішністю запусків ракет SLS.

Lunar Gateway
Станція Lunar Gateway. Джерело: Вікіпедія

На відміну від решти станцій, головною задачею Lunar Gateway не буде проведення експериментів. Вона виконуватиме роль проміжного хабу для астронавтів і роботів, які прямують на поверхню Місяця. У перспективі вона також може стати відправною точкою для місій, які NASA відправлятиме на Марс.