Супутник Landsat 8 зазнімкував кратер Вредефорт

Поверхня практично всіх твердих тіл Сонячної системи поцяткована великою кількістю ударних кратерів. Вони утворилися внаслідок падіння астероїдів і комет. Наша Земля також піддавалася космічному бомбардуванню. Але тектонічні процеси та ерозія стерли з її поверхні сліди більшості ударів, залишивши лише кілька видимих ударних формацій.

Один із таких реліктів зображений на представленому знімку, зробленому супутником Landsat 8. Це південноафриканський кратер Вредефорт. За оцінками геологів, він утворився близько 2 млрд років тому внаслідок зіткнення Землі з 10-кілометровим астероїдом. Удар призвів до утворення кратера діаметром близько 250 – 300 км.

Характерна мультикільцева структура Вредефорта, залишки якої можна побачити на знімках із космосу — це зовсім не вал кратера. Це його купол. Удар космічного гостя був таким сильним, що просто «вивернув» 25-кілометрову ділянку земної кори. Купол Вредефорта складається з гранітних порід, оточених вінцем стародавніх осадових відкладень. У наші дні в його центрі розташовані три міста та протікає річка.

Що цікаве, протягом довгого часу вважалося, що Вредефорт має вулканічне походження. Лише проведені в 1990-ті роки дослідження допомогли поставити крапку в питанні про природу кратера.

Вредефорт є одним із небагатьох кільчастих (мультикільцевих) ударних кратерів, знайдених на Землі. Вони набагато частіше зустрічаються на інших тілах Сонячної системи. Найвідомішим прикладом подібної формації є кратер Вальгалла на супутнику Юпітера, Каллісто.

За матеріалами https://earthobservatory.nasa.gov