Starliner: все, що потрібно знати про новий космічний корабель

1 червня з мису Канаверал має відбутися один із найважливіших пусків 2024 року. Ракета Atlas V відправить до МКС космічний корабель CST-100 Starliner, на борту якого вперше перебуватиме екіпаж.

Atlas V с кораблем Starliner
Ракета Atlas V з кораблем Starliner на стартовому майданчику. Джерело: Joshua Conti

З нагоди цієї події редакція The Universe Space Tech розповідає непросту історію нового космічного корабля, а також про те, яке майбутнє на нього чекає.

Корабель, який довго будувався

Історія Starliner почалася 2014 року, коли Boeing виграв 4,2-мільярдний контракт NASA. У межах угоди компанія взяла на себе зобов’язання зі створення пілотованого космічного корабля, призначеного для доставлення людей на МКС. Другий контракт на суму 2,6 млрд доларів дістався SpaceX.

Капсула екіпажу корабля CST-100 Starliner. Джерело: Boeing/John Proferes

Спочатку дебютний політ Starliner був призначений на 2017 рік. Але корабель не полетів ні у 2017, ні у 2018 році. Утім, оскільки SpaceX теж мала проблеми зі створенням свого корабля Crew Dragon, багато хто все одно розглядав проєкт Boeing як явного фаворита в цьому неофіційному змаганні.

Але в підсумку SpaceX пощастило випередити Boeing. Перший політ Crew Dragon (без екіпажу) відбувся в березні 2019 року. Starliner же вирушив у космос у грудні 2019 року. Його політ супроводжувався низкою проблем, головною з яких стала некоректна робота рухової установки. Через неї кораблю не вистачило палива для стикування з МКС, що призвело до зриву випробувальної програми.

Пуск ракети Atlas V з космічним кораблем Starliner. Джерело: ULA

У результаті Boeing довелося прийняти рішення здійснити ще один безпілотний запуск Starliner. Після численних перенесень він був призначений на серпень 2021 року. Однак цього разу корабель навіть не злетів. Через витік окислювача сталося пошкодження паливних клапанів, що призвело до необхідності повної заміни службового модуля Starliner.

У підсумку нове випробування Starliner відбулося в травні 2022 року. Корабель зміг зістикуватися з МКС, хоча й цього разу не обійшлося без деяких проблем. Проте за результатами тесту NASA схвалила проведення першого польоту Starliner з екіпажем.

Starliner зближується з МКС. Знімок був зроблений під час другого безпілотного випробування корабля. Джерело: NASA

Щоправда, його довелося чекати два роки. Чергові перенесення були пов’язані з необхідністю усунення недоліків, виявлених під час орбітального випробування корабля, а також недоліків (на кшталт легкозаймистої стрічки, яку використовували для обмотки дротів), які виявили за результатами перевірок. У підсумку перший пілотований політ Starliner з екіпажем призначали на травень 2024 року – через чотири роки після першого пілотованого польоту Crew Dragon. Однак знову не обійшлося без перенесень. Дату пуску корабля довелося зрушити майже на місяць спочатку через необхідність заміни клапана на ракеті Atlas V, а потім через витік гелію в службовому модулі.

Технічні характеристики Starliner

Висота Starliner становить 5,03 м, діаметр — 4,56 м, маса (у заправленому стані) — 13 тонн, обсяг внутрішнього простору — 11 м². У теорії Starliner здатний перевозити до семи осіб, але в місіях до МКС його екіпаж буде обмежений чотирма астронавтами.

Влаштування космічного корабля Starliner.

Starliner складається зі службового модуля та капсули екіпажу. Службовий модуль відокремлюється перед входом в атмосферу і згорає. Капсула екіпажу може використовуватися повторно.

Для запуску Starliner буде використана ракета Atlas V, а після припинення її експлуатації — Vulcan. На відміну від Crew Dragon, що приводнюється, посадка корабля Boeing здійснюється на парашутах на сушу. Іншою досить важливою особливістю Starliner є те, що його можна використовувати для підйому висоти орбіти МКС.

План першого пілотованого польоту Starliner

Під час першого пілотованого польоту на борту Starliner перебуватимуть двоє людей: астронавти NASA, Баррі Вілмор і Суніта Вільямс. Їхнім основним завданням є перевірка того, як будуть поводитися системи корабля з людьми на борту.

Перший екіпаж Starliner: астронавти Баррі Вілмор і Суніта Вільямс. Джерело: NASA

Після запуску Starliner повинен буде зістикуватися з МКС. План польоту передбачає, що корабель проведе вісім днів у складі орбітального комплексу. Після цього Starliner відстикується від МКС і його капсула з екіпажем здійснить посадку на території випробувального полігону Вайт Сендс.

Майбутнє Starliner

Якщо перший пілотований політ Starliner завершиться успіхом, це дасть змогу NASA сертифікувати корабель для регулярних місій з ротації екіпажу МКС. Перший подібний політ запланований на початок 2025 року.

Встановлення корабля Starliner на ракету Atlas V. Джерело: ULA

Звісно, Starliner досить сильно «запізнився». Але все ж, його введення в експлуатацію матиме низку наслідків. Головним з них стане те, що NASA перестане купувати місця для своїх астронавтів на борту «Союзів». Попри всі санкції щодо росії, аерокосмічна адміністрація продовжувала цю практику як своєрідну страховку: у разі гіпотетичної аварії Crew Dragon у США залишилася б можливість забезпечити свою присутність на МКС. Коли в розпорядженні NASA опиниться два космічних кораблі, у цьому відпаде потреба, і Роскосмос позбудеться ще одного джерела прибутку.

Можливо, в майбутньому Starliner також може знайтися робота з доставлення людей на одну з комерційних орбітальних станцій, проєкти яких наразі розробляються різними компаніями. Але для цього йому необхідно продемонструвати свою надійність і безпеку. Майбутній політ стане важливим кроком на шляху до цієї мети.

Вчені розгадали таємницю субнептунів