Не раніше 2024 року: перший пілотований політ Starliner знову перенесено

Компанія Boeing вкотре перенесла терміни першого пілотованого польоту космічного корабля CST-100 Starliner. Він вирушить у космос не раніше березня 2024 року.

Найпроблемніший космічний корабель в історії

CST-100 Starliner цілком можна назвати одним із найпроблемніших космічних кораблів в історії. Його перше безпілотне випробування відбулося ще в грудні 2019 року. Але через некоректну роботу двигунів, корабель не зміг зістикуватися з МКС.

Підготовка космічного корабля CST-100 Starliner. Джерело: NASA

Наступне безпілотне випробування було призначено на серпень 2021 року. Але політ виявився зірваним через витік окислювача, який пошкодив клапани, що відповідали за подачу палива. У результаті, інженерам довелося повністю замінити службовий модуль Starliner.

Starliner знову вирушив у космос лише в травні 2022 року. Цього разу кораблю вдалося зістикуватися з МКС, хоча і не без деяких проблем. Проте за результатами тесту NASA схвалила проведення першого тестового польоту Starliner з екіпажем у складі астронавтів Баррі Вілмора та Суніти Вільямс. План польоту передбачав, що вони проведуть вісім днів на борту МКС, після чого повернуться на Землю.

Але проблеми на цьому не закінчилися. Після отримання дозволу на перший пілотований політ Starliner, його дату неодноразово переносили: з кінця 2022 року на весну 2023 року, потім на літо. Наприкінці травня фахівці NASA та Boeing навіть встигли відзвітувати, що завершили 95% усіх сертифікаційних робіт, необхідних для польоту корабля. А потім він був відкладений на невизначений термін через проблеми з парашутною системою корабля, а також використовуваної для обмотки дротів стрічки, яка виявилася легкозаймистою.

Терміни нового польоту Starliner

На пресконференції, що відбулася 7 серпня, представники NASA та Boeing повідомили про прогрес під час усунення виявлених проблем. Так інженери компанії переробили парашутну систему. У листопаді вони планують провести тест зі скиданням капсули Starliner, щоб перевірити надійність її роботи.

Посадка капсули космічного корабля Starliner. Джерело: NASA/Bill Ingalls

Фахівці також зайняті видаленням стрічки P-213, яка за деяких умов є легкозаймистою. Вони вже вилучили близько 85% стрічки у верхній частині космічного апарата. У нижній частині Starliner це зробити складніше через ризик пошкодження дротів. Тому інженери використовують різні методи, наприклад обгортання ділянок із P-213 іншою, безпечнішою стрічкою.

Наразі ні Boeing, ні NASA не готові назвати точну дату наступної спроби запуску Starliner. Але відомо, що корабель зможе вирушити до МКС не раніше березня 2024 року. Це, своєю чергою, означає, що його перша повноцінна місія з ротації екіпажу станції може відбутися не раніше 2025 року.

Також варто сказати, що постійні затримки й перенесення запуску Starliner уже принесли компанії Boeing істотні збитки. Наразі вони перевищили суму в один мільярд доларів.