Радіотелескопи навчили «обходити» земну атмосферу

Радіотелескопи мають значну перевагу над оптичними телескопами, оскільки їх можна використовувати навіть у хмарних умовах. Довгі радіохвилі проходять крізь хмари, тоді як оптичні телескопи цього зробити не можуть. Однак деякі радіохвилі частково блокуються атмосферою Землі, особливо іоносферою. Астрономи розробили нову методику калібрування, яка дозволяє їм створювати чіткі зображення на низьких радіочастотах (16–30 МГц), оминаючи вплив іоносфери. Це відкриває нові можливості для дослідження таких явищ, як плазма з давніх чорних дір і навіть потенційно виявлення екзопланет біля малих зір.

Радіотелескопи
Радіотелескопи. Фото: Unsplash

Нову методику розробила міжнародна група під керівництвом астрономів із Лейденського університету в Нідерландах. «Це як вперше одягнути окуляри й бачити ясно», — сказав Крістіан Гроневельд із Лейденського університету, керівник дослідження.

Астрономи використовували телескоп LOFAR в Дренте (Нідерланди), який є одним із найкращих низькочастотних радіотелескопів у світі. Вони модифікували техніку калібрування, яка застосовувалася для спостережень на частотах близько 150 МГц, для спостережень на нижчих частотах.

LOFAR
Ліворуч показано зображення частини неба, яке спостерігали за допомогою найкращої на той час техніки калібрування. Праворуч та сама частина неба з новою технікою помітно більше деталей, і великі розмиті плями тепер доволі чіткі, як окремі цятки. Авторство зображення: LOFAR / Groeneveld

«Ми сподівалися, що зможемо застосувати цю методику до частот нижче ніж 30 МГц. І нам це вдалося», — сказав співавтор дослідження Рейнаут ван Веерен.

Для тестування методики астрономи вивчили кілька скупчень галактик, раніше досліджених лише на вищих частотах. Вони розділили своє поле зору на кілька менших граней і калібрували кожну з них окремо щодо об’єкта-калібратора. Це дозволило отримати покращене зображення і модель неба, частково з поправкою на ефекти, що залежать від напрямку. Потім калібрування повторювали ще тричі.

LOFAR
Центральні станції LOFAR розташовані на спеціально сконструйованому полі (superterp) між Exloo та Buinen на північному сході Нідерландів. Зображення: Aerophoto Eelde

Це вперше дозволило створити радіозображення на частотах 16–30 МГц. За допомогою цих даних астрономи виявили, що радіовипромінювання від досліджених скупчень галактик має неоднорідний, плямистий характер.

Нова методика калібрування відкриває можливість вивчати радіоявища на частотах, які раніше були недоступними. «Є шанс, що ми відкриємо щось несподіване», — сказав Гроневельд.

Раніше ми повідомляли про те, як науковці експериментально підтвердили існування життя на Землі.

За матеріалами universetoday.com