Революція в астрономії: штучний інтелект вразив покращенням фото для телескопів

Атмосфера Землі життєво важлива для існування людства. Водночас вона є серйозною перешкодою для астрономів, які намагаються дізнатися більше про Всесвіт. Одним зі способів уникнути перешкоди є запуск космічних обсерваторій на кшталт Hubble чи James Webb. Але це доволі вартісні інструменти, й черги на їхнє використання з науковою метою треба чекати роками. Тому дослідники з Північно-Західного університету в Чикаго та університету Цінхуа в Пекіні оприлюднили дешевший та зручніший підхід — штучний інтелект, який використовують для покращення зображень, зроблених наземними телескопами.

Обробка фото далекої галактики за допомогою адаптованого алгоритму штучного інтелекту

Наземні телескопи простіше будувати, вони доступніші, до того ж їх набагато легше виправляти, коли виникають проблеми. Щоб усунути розмиття, спричинене атмосферою, наземні телескопи часто будують у посушливих кліматичних умовах і на великих висотах. Але все одно вони перебувають в атмосфері, тому розмиті знімки — постійна проблема астрономії.

«Навіть ясне нічне небо все ще містить рухоме повітря, яке впливає на світло, що проходить крізь нього. Ось чому ми бачимо мерехтіння зір і чому найкращі наземні телескопи розташовані на великій висоті, де атмосфера найбільш розріджена», — пояснюють астрономи Північно-Західного університету в Чикаго.

Останніми роками вчені вже почали використовувати численні підходи на основі програмного забезпечення для оброблення зображень, щоб зробити їх чіткішими та кориснішими. Однак новий алгоритм штучного інтелекту обіцяє кращі та швидші результати. Алгоритм був спеціально адаптований для обробки астрономічних зображень, зроблених наземними телескопами, й технологія ШІ була використана для цієї мети вперше.

Алгоритм оптимізації був розроблений на основі мережі глибокого навчання, створює зображення краще на 38,6%, ніж класичні методи видалення розмиття. Це може здатися невеликою різницею, але в астрономії це величезний крок вперед. Відносно невеликі покращення в точності та ефективності можуть мати значні далекосяжні переваги для провідної астрономії.

Команда навчала штучний інтелект на основі даних, змодельованих відповідно до обсерваторії Вери С. Рубін, де буде розміщена найбільша цифрова камера у світі, коли вона відкриється наступного року в Чилі. Новий алгоритм стане сумісним одразу, щойно телескоп буде готовий до роботи.

Раніше ми повідомляли про те, як штучний інтелект шукатиме життя на Марсі.

За матеріалами PetaPixel.