«Великий розлам» над обсерваторією Вери Рубін

У 2015 році на півночі Чилі почалося будівництво нового ширококутного оглядового телескопа-рефлектора, пізніше названого на честь американської астрономки Вери Рубін. Його основними завданнями стануть пошуки малих тіл Сонячної системи, спалахів наднових, слідів загадкової темної енергії та темної матерії, а також картографування Чумацького Шляху.

На жаль, через пандемію COVID-19 термін готовності обсерваторії кілька разів переносився. Очікується, що вона приступить до перших спостережень у 2023-2024 роках. Але завдяки представленому фото ми вже зараз можемо уявити, які картини відкриються новому телескопу.

Чумацький Шлях над обсерваторією Вери Рубін. Джерело: Rubin Observatory/NSF/AURA/B. Quint

Знімок демонструє сяючу смугу Чумацького Шляху над обсерваторією Вери Рубін. Яскраве скупчення зірок і газу в лівій частині зображення відповідає ядру нашої Галактики, в якому знаходиться надмасивна чорна діра Стрілець А*. Також помітно, що центр Чумацького Шляху «розсічений» темною смугою, відомою під назвою «Великий розлам». Він утворений скупченням пилових хмар, що знаходяться від нас на відстані 2,5-3 тисячі світлових років.

Пилові хмари поглинають світло, що випромінюється зірками, закриваючи приблизно третину смуги Чумацького Шляху. За деякими оцінками, загалом їхня маса перевищує масу нашого Сонця в мільйон разів. Однак, хоча Великий розлам і ускладнює вивчення об’єктів, розташованих за ним, він усе-таки не є непереборною перешкодою. Наприклад, пил майже прозорий для радіохвиль та інфрачервоного випромінювання, що дає можливість астрономам проводити спостереження центру нашої Галактики.

Нагадаємо, що нещодавно вчені знайшли сліди галактики, «з’їденої» Чумацьким Шляхом у далекому минулому.