Астрономи знайшли сліди галактики, яку «з’їв» Чумацький Шлях

Команда німецьких учених з Інституту астрономії Товариства Макса Планка виявила сліди раніше невідомої галактики, яку в далеком минулому «з’їв» Чумацький Шлях. Ця подія відбулася від 8 до 10 млрд років тому.

Галактичний канібалізм

Вважається, що протягом своєї історії Чумацький Шлях поглинув безліч менших за розміром зоряних систем. Вони були розірвані його припливними силами. У тих випадках, коли процес ішов повільно, зірки галактик, що руйнувалися, формували великі потоки, які можна легко розрізнити в гало Чумацького Шляху. У тих випадках, коли процес ішов швидко, зірки були розсіяні по всьому гало без будь-якої чіткої сігнатури.

Однак, окрім зірок, галактики також можуть містити кулясті зоряні скупчення та невеликі галактики-супутники. Саме вони й стали метою німецьких дослідників, які поставили завдання знайти сліди систем, що в минулому були поглинені Чумацьким Шляхом.

Кулясті скупчення, зоряні потоки та супутники, що лишилися від галактик, в минулому поглинених нашим Чумацьким Шляхом. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Для цього вчені звернулися до даних третього релізу місії Gaia. Проаналізувавши інформацію про швидкість, відстань і властивості 170 кулястих скупчень, 41 зоряного потоку та 45 супутників Чумацького Шляху, вони виявили, що близько 25% із них можна віднести до шести відокремлених груп. Кожна з них відповідає «з’їденій» галактиці.

Галактика Понт

П’ять із цих відокремлених груп уже було ідентифіковано астрономами під час попередніх оглядів неба. А ось знахідка шостої стала сюрпризом. Вона отримала назву «Понт» — на честь персонажа давньогрецької міфології, який був богом внутрішнього моря та сином богині Геї (котра уособлювала Землю).

За словами дослідників, галактика Понт була поглинена Чумацьким Шляхом у проміжку між 8 та 10 млрд років тому. Приблизно тоді ж припинили існування чотири з п’яти інших систем, сліди яких вдалося знайти астрономам. Винятком є лише галактика Стрільця, яка зіткнулася з нашою десь 5-6 млрд років тому та ще не до кінця «перетравлена».

Схема зіткнення карликової еліптичної галактики Стрільця з Чумацьким Шляхом. Джерело: ESA

Цікаво, що за часом ця подія збігається з потужним сплеском зореутворення. Швидше за все, спричинені злиттям гравітаційні ефекти призвели до ущільнення міжзоряного пилу та газу, що мало наслідком формування безлічі нових світил. Цілком можливо, що газово-пилова хмара, з якої пізніше з’явилися наше Сонце та його планети, виникла внаслідок цієї ж події.

Нагадаємо, що нещодавно астрономи виявили колосальні древні структури на околиці Чумацького Шляху.