Приречений супутник і найбільший вулкан Сонячної системи потрапили в один кадр

Британський астроентузіаст Андреа Лак опублікував дивовижне зображення Марса. На ньому можна побачити Фобос над найбільшим вулканом Сонячної системи.

Фобос над марсіанською поверхнею і гора Олімп. Джерело: ESA/DLR/FUBerlin/AndreaLuck

Зображення було створено на основі знімків, зроблених місією Mars Express 13 липня 2024 року. Роздільна здатність оригінальної версії становить 140 мегапікселів. Деталізація знімка така, що крім кратерів на марсіанській поверхні, ми також можемо побачити й кратери самого Фобоса.

Mars Express може робити такі знімки завдяки тому, що в апоцентрі своєї орбіти він віддаляється від Марса на 10 тисяч км, тоді як орбіта самого Фобоса проходить на відстані лише 6 тисяч км від марсіанської поверхні. Для порівняння, середня дистанція між Землею та Місяцем становить 384 тисячі км. Отже, Фобос є найближчим до планети природним супутником Сонячної системи й регулярно «фотобомбить» знімки Mars Express.

У такої близькості є своя ціна. Фобос приречений на загибель. Під дією приливних сил, супутник поступово наближається до Червоної планети. Марсіанська гравітація вже чинить на нього помітний вплив — міжпланетні апарати зазнімкували низку борозен на поверхні Фобоса. Коли ж 22-кілометровий супутник перейде межу Роша, то він буде просто розірваний. За різними оцінками, це станеться через 30–50 млн років.

Фобос над марсіанською поверхнею та гора Олімп. Джерело: ESA/DLR/FUBerlin/AndreaLuck

Крім Фобоса, на знімку Mars Express можна побачити ще одну відому марсіанську пам’ятку. Мова про знамениту гору Олімп. Це найбільший вулкан Сонячної системи. Він височіє на 26 км над навколишньою поверхнею, діаметр його основи становить 600 км. Це можна порівняти з відстанню від Києва до Варшави. Потрапивши на вершину Олімпу, мандрівник фактично опиниться в умовах космічного простору. Атмосферний тиск на цій висоті майже не відрізняється від технічного вакууму.

Раніше ми розповідали, що в далекому минулому гора Олімп могла бути вулканічним островом в океані Марса.