Гора Олімп могла бути островом у величезному океані Марса

Гора Олімп, розташована на північно-західному краю регіону Гір Тарсиса на Марсі привертає увагу астрономів своїми величезними розмірами. Згідно з даними, отриманими лазерним висотоміром Mars Orbiter Laser Altimeter (MOLA), інструментом на борту Mars Global Surveyor (MGS) NASA, ця гора є найвищою в Сонячній системі — 21,9 км заввишки, що приблизно в 2,5 раза перевищує висоту Евересту (8,85 км). За сучасними оцінками, цей згаслий щитовий вулкан утворився під час Гесперійського періоду Марса, приблизно 3,7–3 млрд років тому.

Олімп
Олімп, знімкований з орбіти місією Mars Express ESA. Фото: ESA/DLR/FUBerlin/AndreaLuck

Її існування збігається з періодом, коли Марс мав щільнішу атмосферу, тепліший клімат та рідку воду на поверхні. У той час планета була вкрита глобальним океаном, який охоплював більшу частину північної півкулі, відому сьогодні як Північна низовина. Згідно з нещодавнім дослідженням, проведеним вченими з Національного центру наукових досліджень (CNRS), особливості, виявлені на схилах Олімпу, вказують на те, що він міг бути масивним вулканічним островом, де виверження вулканів стікали в океан, подібно до земних.

Дослідження було проведене групою вчених CNRS з Лабораторії геонаук Париж-Сакле (GEOPS) при Університеті Париж-Сакле. Результати опубліковані в журналі Earth and Planetary Science Letters.

Марсіанський океан

Знання того, коли, де і як довго існувала проточна вода на Марсі, має вирішальне значення для астробіологічних досліджень Червоної планети. Наразі вчені вважають, що колись марсіанська атмосфера була густішою і могла поглинати більше тепла. Але після раптового зникнення магнітного поля Марса приблизно 4,2–3,7 млрд років тому, планета почала руйнуватися під дією сонячного вітру. По суті, знаючи, як довго на Марсі зберігалося тепле водне середовище, астробіологи сподіваються визначити, чи змогло за цей час зародитись бодай якесь примітивне життя.

Вулканічний острів
Вулканічний острів серед зниклого марсіанського океану. Зображення: CNRS

Для свого дослідження команда проаналізувала особливості схилів Олімпу і піднесених берегових ліній вулканічного регіону Монтес. Потім вони порівняли їх з аналогічними особливостями, знайденими на вулканах тут, на Землі, які утворилися в результаті взаємодії магми та води. За словами наукового співробітника CNRS GEOPS Ентоні Гільденбранда, вони включають морфологічну схожість з активними вулканічними островами на Землі, які демонструють значний структурний злам схилу на рівні берега через різке збільшення в’язкості лави під час охолодження в присутності рідкої води.

Протягом десятиліть астрономи та астрогеологи вважали регіон Гір Монтес аномалією. Хоча ця особливість має нечітко окреслені межі, її діаметр становить близько 5 000 км, а висота — до 7 км. Найбільш поширеною є думка, що цей регіон розташований на вершині вулканічної «гарячої точки», створеної однією або кількома колонами гарячої магми, що підіймаються крізь мантію — подібно до островів Гаваї та інших гарячих точок у Тихому океані. Оскільки Марс не має тектонічних плит, це призвело до накопичення магми з часом, що спричинило потужне виверження вулкану.

Пошуки ознак життя

Гільдебранд та його команда припускають, що океан, який займав Північну низовину Марса, існував впродовж тривалого періоду часу. В певний момент протягом Гесперійського періоду (3,7–3,0 млрд років тому) відбулося значне підняття поверхні, спричинене внутрішньою динамікою. Саме це призвело до того, що сучасна берегова лінія навколо Олімпу відшліфована аномально високо — на 6 км над навколишньою низовиною. Нарешті, вчені дійшли висновку, що після відступу океанів в Амазонський період (3 млрд років тому) ці короткі лінії були частково покриті субаеральними виверженнями.

3D панорама гори Олімп
3D-панорама гори Олімп

Ці знахідки можуть призвести до більш жорстких обмежень щодо того, як довго на Марсі була поверхнева вода, а також надати додаткові підказки, як довго тривала геологічна активність на планеті. Хоча вчені підозрювали, що Марс геологічно мертвий, нещодавні дані, надані посадковим апаратом NASA InSight, показали, що в його надрах все ще спостерігається певна активність. Оскільки вулканізм і геологічна активність відігравали активну роль в еволюції життя на Землі, знання того, як довго така активність триває на Марсі, також може стати ключем до пошуку доказів минулого життя.

Раніше ми розповідали про вулканізм на Землі та за її межами.