Опублікований декадний огляд у галузі планетології

Національна дослідна рада (NRC) при Національних академіях наук США опублікувала декадний звіт у галузі планетології. Документ підтримує запуск місії з метою доставлення на Землю марсіанського ґрунту, а також відправлення зондів до Урана та Енцелада.

Декадний огляд

Раз на десять років Національна дослідна рада (NRC) при Національних академіях наук США публікує декадні огляди в галузі астрофізики, планетології та дослідження Землі. Ці документи визначають напрями діяльності, які мають стати пріоритетними на найближчі роки, й ранжують проєкти космічних місій та обсерваторій за ступенем важливості. Пропозиції, що посіли найвищі сходинки, зазвичай отримують зелене світло й надалі реалізуються.

Наприкінці минулого року NRC опублікував декадний огляд у галузі астрофізики, який рекомендував NASA новий проєкт флагманського космічного телескопа. А 19 квітня організація випустила декадний огляд у сфері планетології, що ранжував за важливістю поточні проєкти міжпланетних місій.

Доставлення марсіанського ґрунту

Укладачі огляду віддали перше з погляду наукової значущості місце місії Mars Sample Return. У її межах NASA та ESA планують доставлення на Землю зразків марсіанського ґрунту, зібраних ровером Perseverance. Для цього до Червоної планети будуть запущені три космічні апарати. Доставлення ґрунту на Землю заплановане на 2033 рік, загальний кошторис проєкту оцінюється в 5,3 млрд доларів.

Mars Sample Return
Місія Mars Sample Return (концепт). Джерело: NASA

Місії до Урана й Енцелада

Друге та третє місце дісталися проєктам місій, що передбачають запуск апаратів до Урана та Енцелада.

Уран. Джерело: NASA

Місія Uranus Orbiter and Probe може бути запущена в 2031 на ракеті Falcon Heavy або іншому важкому носії. У цьому випадку вона досягне своєї мети у 2044 році. За задумом розробників, місія має повністю змінити наші знання про крижаних гігантів. Уран відвідувався лише зондом Voyager 2 у 1986 році — й той візит залишив багато запитань без відповідей. Uranus Orbiter and Probe має детально вивчити сьому планету від Сонця, а також скинути зонд у її атмосферу. Вартість реалізації місії оцінюється в 4,2 млрд доларів.

Місія Enceladus Orbilander передбачає запуск апарата до Енцелада — супутника Сатурна, під поверхнею якого криється океан. Після виходу на орбіту навколо тіла Enceladus Orbilander здійснить низку прольотів через викиди гейзерів Енцелада та проведе їхній докладний хімічний аналіз. Наступним кроком стане посадка на поверхню супутника. Enceladus Orbilander може бути запущений наприкінці 2030-х з посадкою на Енцелад на початку 2050-х.

Гейзери Енцелада. Викиди з тріщин у крижаній корі супутника видно завдяки тому, що їх через обрій освітлює Сонце (у той час як самі тріщини вже перебувають у тіні). Джерело: NASA/JPL/SSI

Автори декадного огляду також розглянули проєкти флагманських місій до Європи, Меркурія, Нептуна та Венери, але відмовилися їх підтримати через високу вартість та велику кількість потенційних технічних проблем.

Програма New Frontiers

Крім багатомільярдних флагманських місій, декадний огляд також визначив низку потенційних цілей для менш дорогих місій, що реалізуються в межах програми NASA під назвою New Frontiers. До нього увійшли астероїди-кентаври, Церера, Сатурн, Титан та Тритон. Наступний відбір за програмою стартує у другій половині 2020-х.

Тритон. Джерело: NASA

У випадку з Марсом автори документа також порекомендували розпочати роботу над створенням ще однієї посадкової місії. Вона має сісти в районі одного з полюсів планети, після чого взяти проби водяного льоду з метою виявлення в них біосигнатур.

І, нарешті, автори документа підтримали запуск телескопа NEO Surveyor, метою якого є пошук потенційно небезпечних навколоземних астероїдів. Він запланований на 2026 рік.