Опублікований архів зацифрованих астрофотографій столітньої давнини

Учасники проєкту APPLAUSE опублікували у глобальній мережі фінальну частину архіву фотопластинок із негативами нічного неба. До нього увійшли 125 473 сканів 97 703 знімків. Роботи з їхнього зацифрування зайняли десять років.

Велика січнева комета 1910 року

Проєкт APPLAUSE був створений з метою каталогізації старих астрофотографія з архівів різних обсерваторій, зроблених у період з 1893 по 1998 рік. Дослідники зацифровували знімки із зазначенням дати, ділянки неба та місця знімання. Крім того, учасники проєкту розробили програмне забезпечення на основі технологій штучного інтелекту для видалення дефектів на пластинах, спричинених подряпинами або пилом, а також калібруванням. Це дало змогу порівнювати їх один з одним у наукових цілях.

Зацифрування старих фотопластинок дуже важливе для астрономів. Воно дозволяє їм простежити рух зір та оцінити зміну їхньої інтенсивності протягом кількох десятиліть. Також їх можна використовувати для вивчення інших небесних тіл.

Туманність Андромеда

Як приклад можна навести зорю HD49798. У 1960-х роках дослідники помітили коливання її яскравості, але нещодавно вони отримали можливість провести їх детальний аналіз. Він показав, що з середини 1960-х зоря постійно збільшувала свою інтенсивність, а потім почала світити менш яскраво. Крім того, спостерігалися швидкі зміни в її блиску, які тривали лише кілька днів.

У 1999 році супутникові дані показали, що HD49798 випускає рентгенівські промені. Сьогодні астрономи підозрюють, що їх джерелом є її невидимий компаньйон, який, швидше за все, являє собою нейтронну зорю. Ще недавно вчені не могли б відстежити довгострокові зміни інтенсивності системи, тому що вони не мали даних, які охоплюють кілька десятиліть. Але завдяки публікації архіву APPLAUSE вони отримали можливість зазирнути у минуле цієї пари.