Небесний «провал»

На представленій світлині можна побачити небо над Паранальською обсерваторією. Воно розкреслено характерними темними смугами, відомими під назвою «Великий Провал», що являють собою величезні хмари газу та пилу, розташовані між Сонячною системою і внутрішніми областями Чумацького Шляху.

Чумацький Шлях над над Паранальською обсерваторією. Джерело: ESO/ M. Zamani

На жаль, газово-пилові хмари поглинають більшу частину видимого випромінювання, яке намагається пробитися до нас від мільярдів зірок, що оточують галактичний центр. Через це ми не можемо побачити його, просто подивившись на нічне небо.

Але астрономи знайшли інший спосіб зазирнути у внутрішні частини Чумацького Шляху, спостерігаючи їх в інфрачервоному світлі та в радіодіапазоні. Випромінювання на цих довжинах хвиль проходить крізь газово-пилові хмари, майже не поглинаючись, що дозволяє вести спостереження крізь товщу Великого Провалу.

На знімку також можна побачити купол VISTA — Оглядового астрономічного телескопа видимого й інфрачервоного діапазону. Він установлений на піку по сусідству з вершиною, на якій височіють вежі Дуже Великого телескопа (VLT ESO). Зараз VISTA є найбільшим у світі оглядовим телескопом, що працює у ближній інфрачервоній області спектра. Астрономи застосовують його для вирішення різних завдань — від досліджень Чумацького Шляху до пошуку віддалених квазарів, вивчення еволюції галактик і їхніх скупчень. Зібрані ним дані також використовуються в космологічних дослідженнях природи темної матерії та темної енергії.

За матеріалами: https://www.eso.org