Не варто в це вірити: ТОП-5 безглуздих космічних міфів

Там, де є хоча б найменша частка незрозумілого, з’являються любителі конспірології, які намагаються вишукувати найменші нестиковки для підтвердження своїх помилкових ідей. Подібні ідеї шкідливі тим, що вводять багатьох людей в оману, підриваючи довіру до академічної науки. Попри те, що наука теж може помилятися, все ж вона змогла викрити багато теорій змов. Інопланетяни та НЛО, зелена поверхня Марса, теорія про ефір — це лише частина того, що легко спростовується парою твердих наукових фактів.

Але є усталені теорії змови, в які багато людей продовжують вірити, попри те, що вони давно є міфами й багато разів спростовані експертами та здоровим глуздом. Ми склали ТОП-5 найпопулярніших теорій змов про космос, у які через якісь причини продовжують вірити.

Місячна змова

Місячна змова - одна з найпопулярніших теорій змов
Місячна змова одна з найпопулярніших теорій змов

Ініційована Джоном Фіцджеральдом Кеннеді місячна програма Apollo досягла своєї мети з висадки людини на поверхню Місяця до кінця 60-х років. Як казав американський президент: «Ми зробимо це не тому, що це легко, а тому, що важко». На жаль, Кеннеді так і не вдалося побачити, як Ніл Армстронг зробив маленький крок на поверхні Місяця, який виявився величезним стрибком для людства. Проте програма Apollo була досить успішною — поверхню нашого природного супутника в період з 1969 по 1972 рік відвідало 12 астронавтів. Усі місця посадки згодом знайшов орбітальний апарат Lunar Reconnaissance Orbiter і опублікував фотографії, що є залізним доказом перебування людини на Місяці.

Однак є безліч людей, які вважають, що астронавти не висаджувалися на Місяці. Цей міф отримав назву «Місячна змова». Прихильники цієї оманливої ідеї впевнені, що вся програма «Аполлон» була постановочною. Чому на світлинах немає зірок на небі? Чому на безвітряній поверхні майорять прапори США? Чому ви бачите на знімках сліди астронавтів, а не сліди від місячних модулів, що приземлилися?

Ніл Армстронг
Ніл Армстронг на Місяці 20 липня 1969 року. Фото: NASA

Відповіді на ці питання простіші, ніж можна подумати. На небі немає зірок з тієї ж причини, через яку ви не бачите їх удень на Землі — яскраве світіння денного світла на поверхні затьмарює їх, також заважала недостатня витримка фотоапаратури. Прапори США, встановлені у місячному ґрунті, мали вшиті в них металеві стрижні, щоб створювати враження прапора, що розвивається — у безповітряному та безвітряному просторі такий прапор просто б не розвернувся. А місячні модулі хоч і були важчими, але не залишали помітних слідів на поверхні, бо їхня маса була розподілена рівномірніше, ніж вага космонавтів у важких черевиках. Усі міфи давно викриті. Просто люди, як і раніше, не хочуть визнати успіх місії Apollo як факт, що відбувся. І цей міф житиме ще дуже довго.

NASA — вигадка

Величезна кількість знаменитих та успішних місій NASA, від Mercury та Apollo до Voyager та Curiosity/Perseverance з величезною базою наукових даних, здається, не є доказом для прихильників міфу про те, що аерокосмічної адміністрації нібито не існує взагалі. Деякі люди цілком серйозно вважають, що вся функція NASA полягає не в дослідженні Всесвіту, а в створенні пов’язаних із космосом містифікацій для того, щоб просто «легально» розподіляти між чиновниками роздутий бюджет.

Старт шатла Columbia. Джерело: NASA

Якщо пошукати у Twitter публікації з хештегом #NASAhoax, можна знайти велику кількість послідовників цього міфу. Вони вам доводитимуть, що жодних ракет у космос не літало, а дивовижні космічні знімки Марса, Плутона і навіть Землі — «фотошоп» чи гарна комп’ютерна графіка.

Насправді NASA була створена у 1958 році для дослідження проблем польотів в атмосфері Землі та за її межами. Ініціював створення аерокосмічної адміністрації тодішній президент Дуайт Д. Ейзенхауер. Це була відповідь на несподіваний успіх Радянського Союзу із запуску штучного супутника Землі у 1957 році. NASA допомогла США вступити в космічні перегони та навіть виграти їх. Відтоді NASA запустила тисячі супутників, а її космічні апарати відвідали кожну планету Сонячної системи, а деякі навіть занурювалися в атмосферу або опускалися на поверхню чужих світів. NASA також відправляє астронавтів на орбіту, де вони проводять корисні для людства дослідження на Міжнародній космічній станції (МКС).

Відкрийте на своєму смартфоні програму «Карти Google» — місцеперебування визначає супутникова система глобального позиціювання. Без NASA такий проєкт не міг би існувати в принципі. Міф зруйнований. Але в нього продовжують вірити мільйони людей.

Земля пласка

Цей міф виявився настільки популярним, що навіть існує група, названа на його честь: Товариство пласкої Землі. Члени організації стверджують, що горизонт завжди розташований на рівні очей, що, за їхніми словами, було б неможливо, якби Земля була круглою. Вони також кажуть, що немає повного відео про обертання Землі з космосу — що не відповідає дійсності, оскільки NASA опублікувала кілька відеороликів, знятих із супутників, зокрема живе відео Землі з МКС, що обертається навколо нашої планети 16 разів на день.

Один зі способів продемонструвати собі, що Земля кругла — розглянути, як працюють орбіти супутників. Супутники постійно «падають» довкола Землі, оскільки їх притягує гравітація нашої планети; їм просто потрібно рухатися досить швидко на великій висоті, щоб не врізатися в атмосферу. Або ви можете переглянути дивовижні фотографії нашої планети, зроблені астронавтами з МКС.

Дев’ята планета

Якщо ви забули, Плутон не є планетою, тому їх у нашій Сонячній системі вісім. Теоретики змови кажуть, що за Нептуном є гіпотетична Дев’ята планета під назвою Нібіру. Вперше про неї згадується у книзі «Дванадцята планета» Захарії Сітчина у 1976 році. У книзі автор переклав стародавній шумерський клинопис і заявив, що текст є доказом існування планети за Нептуном, яка обертається навколо Сонця кожні 3600 років.

Дев'ята Планета
Міфічна Дев’ята планета Нібіру

Через роки самопроголошений екстрасенс Ненсі Лідер стверджувала, що спілкувалася з інопланетянами, які їй сказали, що Нібіру зіштовхнеться з Землею 2003 року. Коли цього не сталося, зіткнення перенесли на грудень 2012 року — знамениту дату кінця світу. Звісно, ​​і цього разу кінець світу не настав.

Хоча існування Дев’ятої планети не підтверджено, астрономи активно шукають її, щоб пояснити рух деяких об’єктів у крижаному поясі Койпера — широкій області крижаних об’єктів за межами Нептуна. За словами Майка Брауна з Каліфорнійського технологічного інституту, якщо навіть така планета буде знайдена, вона не становитиме для нас жодної загрози.

На Марсі є життя

Завдяки тому, що марсоходи NASA Perseverance та Curiosity регулярно фотографують марсіанську поверхню, їх фотогалереї може побачити будь-хто в інтернеті. Але з роками на Марсі почали з’являтися деякі дивні форми. У 2008 році, наприклад, марсохід Opportunity відобразив камінь, схожий на жіночу фігуру. На інших світлинах уважні очевидці почали знаходили фігури у формі тварин, ложки чи інші предмети. Тут приєдналися конспірологи — і почалося: NASA почали звинувачувати у приховуванні правди про існування життя на Марсі, причому розумного.

Знамените фото із Opportunity, на якому камінь нагадує жінку-гуманоїда
Знамените фото з Opportunity, на якому камінь нагадує жінку-гуманоїда. Фото: NASA

Проте насправді всі ці дивні об’єкти на знімках грають із нами злий жарт через схильність людського мозку сприймати осмислені образи в незнайомих речах чи місцях — це явище, відоме науці як парейдолія.

Щодо життя на Марсі, то якщо воно там і було в минулому, зараз там ніщо не зможе вижити, оскільки Червона планета — надзвичайно суворе місце. Її поверхня пропеклася радіацією, атмосфера складається здебільшого з вуглекислого газу, а атмосферний тиск приблизно такий, як на висоті 50 км над поверхнею Землі.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про ТОП-5 найамбітніших космічних проєктів NASA.