Вчені запропонували альтернативу дев’ятій планеті

Новини астрономії, астрофізики та космології

У 2016 р. у виданні The Astronomical Journal була опублікована знаменита стаття за авторством Костянтина Батигіна та Майка Брауна. У ній була висунута гіпотеза про те, що на далеких рубежах Сонячної системи має існувати ще не відкрите тіло (дев’ята планета), що за масою приблизно в 10 разів перевершує Землю. На думку авторів статті, лише вплив гравітації може пояснити незвичайні орбіти низки віддалених транснептунових об’єктів (ТНО).

Дев’ята планета в представленні художника. Джерело: wikipedia.org

Публікація викликала значний резонанс у науковій спільноті. Після виходу статті багато астрономів серйозно взялися за пошуки «дев’ятої планети». Розрахунки показують, що вона рухається витягнутою орбітою на значній відстані від Сонця, ніколи не підходячи до нього ближче, ніж на 200 а.о. Навіть найпотужнішим сучасним телескопам має бути дуже складно знайти подібний об’єкт. Отже, якщо дев’ята планета й існує, її пошуки можуть забрати багато років.

Проте далеко не всі вчені погодилися з міркуваннями Батигіна та Брауна. Нещодавно в The Astronomical Journal була опублікована стаття, написана колективом астрономів із Великобританії та США. Її автори запропонували інше пояснення аномальних орбіт деяких ТНО. Воно полягає у наявності на далеких рубежах Сонячної системи масивного поясу, що складається з невеликих крижаних тіл, сумарна маса яких перевищує масу Землі у 10 разів. Подібне утворення мало б такий же гравітаційний вплив на орбіти віддалених ТНО, як і гіпотетична «дев’ята планета».

Проблема нової гіпотези у тому, що маса такого пояса має у сотню разів перевищувати сумарну масу всіх об’єктів пояса Койпера. Поки що астрономи не мають прямих доказів, що підтверджують можливість існування настільки великого утворення в цьому регіоні. Водночас за словами авторів статті, сучасні моделі формування Сонячної системи, а також результати спостереження інших зоряних систем не суперечать такій можливості.

Пояс Койпера в представленні художника.

Вчені також не виключають ймовірності того, що обидві гіпотези виявляться вірними. На далеких рубежах Сонячної системи можуть одночасно існувати як ще не відкрита планета, та досить масивний пояс із крижаних об’єктів.