На Нептуні помітили загадкову темну пляму

Астрономи вперше побачили із Землі темну пляму на Нептуні. Зазвичай подібні утворення являють собою гігантські шторми, які можуть існувати в атмосферах планет місяцями й роками. Проте цього разу вчені побачили дещо абсолютно нове.

Як інструмент MUSE бачить Нептун на різних довжинах хвиль
Як інструмент MUSE бачить Нептун на різних довжинах хвиль. Джерело: ESO/P. Irwin et al.

Плями на Нептуні

Астрономи з Європейської південної обсерваторії у Чилі повідомляють, що їм вперше вдалося побачити із Землі темні плями на Нептуні. У цьому їм допоміг Дуже великий телескоп (VLT), який вони мали у своєму розпорядженні.

Різноманітні плями є звичайним явищем на планетах-гігантах. На Юпітері вони мають червоне або помаранчеве забарвлення, на Сатурні — жовте, на Нептуні — темно-синє. Насправді ці утворення являють собою шторми настільки великі, що їх можна порівняти із Землею. Вони можуть існувати місяцями та роками.

Темну пляму колись уже бачили на Нептуні. Сталося це 1989 року, коли повз нього пролетів космічний апарат Voyager 2. Проте за кілька років це атмосферне явище зникло. Вчені вважають, що темний колір подібним штормам надають частинки пилу, які зазвичай ховають від нас світліші шари туману в атмосфері газового гіганта.

Вчені вважають, що коли на Нептуні стається шторм, то він розганяє туман, і нижні шари атмосфери стають видимими. Проте перевірити це припущення поки що не вдавалося через тимчасовий характер цих явищ.

Несподіване відкриття

Цього разу темна пляма з’явилася на Нептуні не сама, а в оточенні дуже світлих областей. Вчені ґрунтовно підійшли до її вивчення. Вони застосували спектрографічний інструмент MUSE, приєднаний до VLT, аби розкласти на окремі довжини хвиль світло, що відбивається від темної плями.

Оскільки різні довжини хвиль зондують різні глибини в атмосфері Нептуна, наявність спектра дозволила астрономам краще визначити висоту, на якій перебуває темна пляма в атмосфері планети. Спектр також надав інформацію про хімічний склад різних шарів атмосфери, що дало команді підказки, чому пляма має темне забарвлення.

Але головною несподіванкою стали світлі плями, які оточують шторм. Вони виявилися хмарами небаченого раніше на Нептуні типу. Вони дуже світлі, проте розташовані на тій самій глибині, що і сам шторм, тобто значно нижче, ніж верхні шари атмосфери планети.