На краю темряви: ESA опублікувало перші знімки телескопа Euclid

Європейське космічне агентство опублікувало перші кольорові знімки, запущеного влітку 2023 року, космічного телескопа Euclid. Вони демонструють безліч небесних об’єктів — від далекого скупчення галактик до однієї з найвідоміших туманностей.

Завдання телескопа Euclid

Космічний телескоп Euclid був запущений 1 липня. Йому знадобився один місяць, щоб дістатися до своєї робочої позиції в околицях точки Лагранжа L₂ системи «Сонце-Земля», розташованої на відстані 1,5 млн км від нашої планети в протисонячному напрямку. Ще два місяці пішло на калібрування приладів і підготовку наукових інструментів.

Телескоп Euclid в уявленні художника. Джерело: ESA

Основна мета Euclid полягає у вивченні історії еволюції нашого Всесвіту. Він має з’ясувати, як сформувалася його великомасштабна структура та як на цей процес вплинули загадкова темна матерія й темна енергія.

Для відповіді на ці запитання Euclid вимірюватиме червоний зсув галактик, розташованих у радіусі до 10 млрд світлових років від Чумацького Шляху. Це дасть йому змогу створити найдетальнішу 3D-карту Всесвіту, яка допоможе вченим краще розібратися в тому, як він набув нинішнього вигляду.

Перші знімки Euclid

За словами фахівців місії, перші знімки Euclid повністю виправдали їхні очікування. Вони не просто красиві, а й демонструють безліч раніше невидимих деталей у добре відомих областях прилеглого Всесвіту. Знімки підтверджують, що Euclid готовий розпочати виконання своєї основної наукової програми.

Що ж видно на знімках телескопа? Перше зображення демонструє Скупчення Персея — групу з приблизно тисячі галактик, розташованих на відстані 240 млн світлових років від Землі. Ще близько 100 тисяч галактик можна побачити на задньому плані.

Скупчення Персея. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA

На другому знімку Euclid зображена спіральна галактика IC 342. Вона розташована на відстані 11 млн світлових років від Землі.

Спіральна галактика IC 342. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA

Третій знімок демонструє карликову неправильну галактику NGC 6822. Вона розташована на відстані 1,6 млн світлових років від Землі та відрізняється зовсім невеликими розмірами: її діаметр становить лише 7 тисяч світлових років.

Карликова неправильна галактика NGC 6822. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA

На четвертому зображенні показано кулясте зоряне скупчення NGC 6397. Воно розташоване за 7800 світлових років від Землі.

Кулясте зоряне скупчення NGC 6397. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA

І, нарешті, на п’ятому знімку можна побачити знамениту туманність Кінська Голова. Вона є частиною більшої Хмари Оріона та розташована на відстані 1500 світлових років від Землі.

Туманність Кінська Голова. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA