Місія з повернення марсіанського ґрунту може подорожчати вдвічі

NASA підтвердила, що за однією з оцінок вартість реалізації місії MSR (Mars Sample Return) може зрости вдвічі. Ця новина викликала побоювання серед вчених щодо впливу подібної перевитрати на інші наукові проєкти.

Концепт місії Mars Sample Return. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Місія MSR розробляється NASA у співпраці з ESA. Її метою є доставлення на Землю зразків ґрунту, зібраних марсоходом Perseverance. Наразі реалізація MSR запланована на кінець 2020-х років.

Зважаючи на складність архітектури місії (вона передбачає відправлення до Марса двох космічних апаратів), створення та запуск MSR вимагає досить значних фінансових витрат. За проведеною 2020 року незалежною оцінкою, вартість її реалізації мала становити від 3,9 до 4,4 млрд доларів — і надалі ця сума тільки збільшувалася. При цьому NASA уникала публічно озвучувати приблизний бюджет, посилаючись на те, що вона ще не пройшла через процедуру формального затвердження.

Проте в нещодавній заяві аерокосмічна адміністрація повідомила, що вивчила кілька сценаріїв фінансування MSR, і один із них передбачає, що загальний бюджет місії може сягнути 8 – 9 млрд доларів. Це включає вартість будівництва космічних апаратів, запуск та їх подальший супровід.

Найближчим часом NASA має намір провести повторний незалежний аудит MSR, що є досить рідкісною практикою для космічних місій. В організації пояснюють це тим, що MSR стане пріоритетним проєктом на найближчі роки і тому їм потрібен детальний план його реалізації.

Багато представників наукової спільноти вже висловили своє занепокоєння з приводу зростання витрат на MSR. Вони побоюються, що місія може перетягнути на себе фінансування, призначене для інших проєктів. При цьому, більшість фахівців сумнівається, що бюджет місії можна зменшити істотно. NASA, наприклад, могла б відмовитися від використання гелікоптерів для доставлення зразків ґрунту до зворотного апарата. Але навіть цей захід не дасть занадто великої економії, при цьому збільшить ризик на досягнення основної мети.