Лазерний сигнал з орбіти Марса: апарат Psyche оновив рекорд дальності оптичного зв’язку

Апарат Psyche оновив рекорд дальності лазерного зв’язку. Він відправив на Землю повідомлення з відстані, яку можна порівняти з дистанцією до Марса.

Апарат Psyche в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASU

Місія Psyche була запущена 2023 року. Її основне завдання — дослідження металевого астероїда Психея. За однією з гіпотез він може бути уламком ядра загиблої протопланети. Psyche повинен буде вивчати незвичайне небесне тіло і дати відповідь на питання про його походження.

Крім цього завдання, на Psyche також покладена функція тестувальника. Фахівці NASA встановили на його борт експериментальну систему оптичного зв’язку. Її основною перевагою порівняно з традиційним радіозв’язком є набагато вища (від 10 до 100 разів) швидкість передачі даних. Лазери можуть забезпечити передачу складної наукової інформації, а також зображень і відео високої чіткості. Це особливо важливо для наступного етапу освоєння космосу, коли люди вирушать на Місяць і Марс, і їм буде потрібно оперативно надсилати на Землю великі обсяги даних.

Перший експеримент з оптичним зв’язком відбувся в грудні 2023 року. Тоді Psyche послав на Землю 15-секундне відео кота (воно було завантажене в апарат до запуску). У момент відправлення апарат перебував на відстані 31 млн км від нашої планети, швидкість передачі даних становила 267 Мбіт/с. Це на кілька порядків швидше, ніж при використанні радіозв’язку.

У квітні 2024 року інженери провели новий тест оптичного зв’язку. Цього разу Psyche передав повідомлення, перебуваючи на відстані 226 млн км від Землі. Швидкість передачі даних перевищила очікування інженерів і склала 25 Мбіт/с. Psyech знову активував лазер 29 липня, коли перебував на відстані 460 млн км від Землі, що можна порівняти з максимальною дистанцією між нашою планетою і Марсом. І знову, швидкість передачі даних перевищила очікування інженерів.

Взаємне положення Psyche і Землі в момент використання лазерного зв’язку 29 липня 2024 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Цей тест завершив перший етап випробувальної програми. Загалом під час нього Psyche передав 11 терабіт даних. Після цього інженери відключили систему оптичного зв’язку. Вона буде знову активована 4 листопада. Це доведе, що вона може працювати не менше року. Після перевірки лазера, інженери сподіваються продовжити його експлуатацію.

Нагадаємо, що в травні 2026 року Psyche виконає гравітаційний маневр в околицях Марса. Він забезпечить вихід апарата на орбіту навколо Психеї в серпні 2029 року.

Астрономи відкрили радіобульбашку в галактиці NGC 4217