Клімат Марса драматично змінився 400 тис. років тому

Дані, отримані китайським ровером «Чжужун» та орбітальним апаратом «Тяньвень-1», показують, що на поверхні марсіанських дюн кілька сотень тисяч років тому утворювалися під незвичним кутом поздовжні еолові гряди. Це свідчить, що клімат планети в той час сильно змінювався.

Поздовжні еолові гряди на Марсі
Поздовжні еолові гряди на Марсі. Джерело: NASA/JPL–Caltech/University of Arizona

Свідчення марсіанських дюн

Вчені продовжують вивчати піщані дюни, які розташовані на рівнині Утопії на Марсі. У цій місцевості минулого року працював китайський ровер «Чжужун», а з орбіти їх знімкував космічний апарат «Тяньвень-1».

Ці дюни мають серпоподібну форму і досі їхнє походження було не до кінця зрозумілим. «Чжужун» виявив, що вони переважно складаються з м’якого і світлого матеріалу. Однак він похований під темним і міцнішим, який формує поздовжні еолові гряди. Ці невеликі видовжені утворення формуються під впливом вітру, який дме у певному напрямку.

Загалом «Тяньвень-1» дослідив 2262 дюни зі світлого матеріалу по всьому Марсу. Виходячи з кількості кратерів від метеоритів, що утворилися на них до того, як почали формуватися поздовжні еолові гряди, вчені встановили їхній вік. Він виявився у діапазоні від 2,2 млн до 400 тис. років. Це означає, що приблизно в цей час клімат на Марсі драматично змінився.

Як змінювався клімат Червоної планети

Зазвичай вважається, що після достатньо тривалого періоду на самому початку існування Сонячної системи Марс з відносно теплої та вологої планети перетворився на те, що ми знаємо зараз. Амазонійська епоха, що почалася від 3,55 до 1,88 млрд років тому, перетворила його на пустелю.

Однак численні дослідження показують, що і під час неї відбувалися зміни клімату, які робили Червону планету більш схожою на нашу. Адже на них обох відбуваються періодичні зміни кута нахилу площини обертання до екліптики. На Землі вони достатньо невеликі, але все одно призводять до початку льодовикових періодів.

На Марсі цей кут змінюється від 15 до 35 градусів. Однак, на відміну від Землі, це призводить не до похолодань, а до потеплінь на полюсах планети. Нещодавні дослідження показали, що саме кілька сотень тисяч років тому Марсом текли потоки води, які формували яри. Тепер вчені звернули увагу на той факт, що водяна пара та пил у цей період могли переноситися з півночі та півдня у помірніші широти.

Там вони відкладалися під поверхнею і там їх можна знайти практично усюди до 60 градуса широти, та й ближче до екватора вони зустрічаються, попри те, що клімат тут не сприяє їхньому збереженню. І саме вітри, що приносили вологу та пил, можуть бути відповідальними за утворення поздовжніх еолових гряд на поверхні Марса.

При цьому цікаво, що напрямок цих утворень відрізняється від того, що мають самі дюни, які, вочевидь, також були утворені внаслідок руху марсіанського повітря. Це свідчить про те, що впродовж місцевого льодовикового періоду переважний напрямок вітру на рівнині Утопії змінювався.