Астроном-аматор ідентифікував системи, які підходять на роль джерела сигналу «Wow!»

15 серпня 1977 року радіотелескоп Big Ear, який займався пошуками інопланетних цивілізацій, зареєстрував сильний сигнал на частоті 1420 МГц, що йшов з боку сузір’я Стрільця. Він тривав 72 секунди та за своїми характеристиками дуже скидався на передачу штучного походження. Астроном Джеррі Ейман (Jerry Ehman), який першим помітив сигнал, настільки вразився його характеристикам, що обвів червоною ручкою групу символів на видруку та написав поряд «Wow!» — цей підпис і став всесвітньо відомим.

Видрук сигналу WOW!. Джерело: Big Ear Radio Observatory and North American AstroPhysical Observator

На жаль, через 43 роки природа сигналу все ще залишається загадкою. Попри численні спроби, астрономам не вдалося вловити повторні радіопередачі з цієї ділянки неба. Було висунуто безліч гіпотез, які пояснюють походження «Wow!» без залучення діяльності інопланетних цивілізацій. Одна з них передбачала відбивання земного сигналу від фрагмента космічного сміття, автори іншої помітили, що в зазначений час у близькій точці небесної сфери знаходилася короткоперіодична комета Крістенсена. Однак жодна з версій так і не стала загальноприйнятою.

Астроном-аматор Альберто Кабальєро (Alberto Caballero) пішов іншим шляхом. Він вирішив виходити з припущення, що якщо сигнал “Wow!” дійсно має інопланетне походження, то його джерело має розташовуватися на екзопланеті в системі із сонцеподібною зорею. Далі Кабальєро звернувся до архіву місії Gaia, і під час пошуків ідентифікував 15 потенційних кандидатів, які розташовані в тій області неба, звідки міг прийти сигнал.

Області неба, звідки міг прийти сигнал «WOW!». Джерело: Pan-STARRS/DR1

На думку дослідника, серед цих систем найперспективнішою є зоря 2MASS 19281982-264012, розташована на відстані приблизно 1800 світлових років від Землі. За своїм радіусом та світністю вона практично ідентична Сонцю.

Звичайно, роботу Кабальєро скоріше слід назвати цікавим уявним експериментом — зрештою, у нас занадто мало даних, щоб серйозно вважати сигнал «Wow!» інопланетною передачею. Але, якщо під час подальших спостережень астрономам дійсно вдасться виявити екзопланети у 2MASS 19281982-264012, це напевно дасть їм нові теми для роздумів.