Вода на Марсі формувала яри зовсім недавно

Вчені стверджують, що яри на Марсі утворилися не лише через випаровування вуглекислоти, а й внаслідок дії води, що текла поверхнею. Причому сталося це відносно недавно — сотні тисяч або навіть мільйони років тому.

Яри на Марсі
Яри на Марсі. Джерело: NASA

Яри на Марсі

На Марсі, як і на Землі, є яри — глибокі видовжені западини. Нещодавно вчені з Університету Брауна оприлюднили дослідження, у якому по-новому подивилися на їхнє утворення, і це може серйозно вплинути на наше розуміння глобальної історії Червоної планети.

На Землі яри утворює вода, яка тече поверхнею і вимиває частинки ґрунту. Однак досі вчені були впевнені, що на Марсі вони утворюються не через це, оскільки там давно вже немає умов, за яких на поверхні може існувати ця рідина.

Дослідники вважали, що причиною утворення ярів є випаровування замерзлої вуглекислоти, що прихована під поверхнею. Однак у новій роботі вказується, що схили ярів занадто круті й доволі швидко розширюються для цього процесу. Вони надзвичайно схожі на земні, й тому вчені вважають, що їх теж утворила вода, що текла.

Коли на Марсі текла вода

У своєму дослідженні вчені відштовхуються від достатньо перевіреної тези про те, що хоча теплі та вологі умови на Марсі зникли 3 млрд років тому, рідка вода на ньому могла з’являтися і після того. Умови для цього виникали, коли кут нахилу його осі обертання перевищував 35°. У такі моменти температура поверхні могла сягати 32°С.

Вчені впевнені, що таке за останні кілька мільйонів років траплялося кілька разів. Востаннє це сталося лише 630 тис. років тому. У ці короткі періоди поверхнею Марса текла вода, яка й формувала яри.

Однак і від теорії вуглекислого газу автори дослідження остаточно не відмовляються. Вони вважають, що яри на Марсі повільно росли й між періодами потепління завдяки саме цьому процесу.

Минуле Марса

Опубліковане дослідження стало черговою ланкою у наукових суперечках щодо того, як змінювався клімат Марса протягом його історії. У тому, що на її початку він був теплим, вологим та мав щільну атмосферу, мало хто сумнівається.

Однак як давно змінилися ті часи й наскільки раптово це сталося, досі точаться суперечки. Багато хто з учених вважає, що певний «перехідний період» тривав ще сотні мільйонів років. Інші з ними не згодні й думають, що вже 2–3 млрд років Червона планета абсолютно мертва.