James Webb може розгадати таємницю сигналу з «пекельного світу»

Планета 55 Рака e — це дуже гаряча суперземля, від якої вже 20 років фіксуються дивні сигнали. Вчені придумали, як пояснити їх природними причинами. Однак підтвердити висунуті теорії зможе лише телескоп James Webb.

Пекельний світ 55 Рака e
Пекельний світ 55 Рака e. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Загадка 55 Рака e

Науковці висунули цікаве припущення, яке пояснює особливості поведінки однієї незвичайної планети. 55 Рака e відкрили ще 2004 року. Вона є частиною системи, що обертається навколо червоного карлика, розташованого за 40 св. років від Сонця.

Хоча ця зоря дуже тьмяна, відстань між нею та 55 Рака e складає лише 2 відсотки від тієї, на яку Земля віддалена від Сонця. Внаслідок цього рік на ній триває лише 17 годин, а умови можна назвати пекельними. Дослідження показали, що її «денний» бік розжарений до 2427° C, а на «нічному», хоча він і набагато прохолодніший, температура все одно сягає 1127° C.

Проте головна загадка не в цьому. Коли 55 Рака e проходить між своєю зорею та нами, вона затьмарює світло, як це і має бути. Однак коли ця планета ховається від нас за червоним карликом, спостерігаються дивні явища. В одних випадках до нас долітає світло видимого діапазону, випромінене нею, а в інших — ні. При цьому сигнал в інфрачервоній частині діапазону присутній завжди.

Чому «пекельний світ» так поводиться?

У новому дослідженні вчені спробували пояснити дивну поведінку 55 Рака e. На їхню думку, близькість цієї планети до її зорі спричиняє часті виверження вулканів. Вони викидають велику кількість газів та пилу, багатих на вуглець, які формують навколо планети щільну атмосферу.

Однак через температуру та високе опромінення утримати їх довго «пекельний світ» не в змозі. За деякий час вони «здуваються» з нього і планета стає безатмосферною. Потім усе повторюється знову.

Саме цим циклом вчені й пояснюють дивну ситуацію, коли сигнал у видимому світлі то є, то немає. Очевидно, що коли він присутній, то це означає інтенсивне відбивання світла зорі хмарами в атмосфері. А коли газова оболонка зникає, залишається лише інфрачервоне випромінення від нагрітої поверхні.

Це чудова теорія, але наявні зараз факти не можуть її ані підтвердити, ані спростувати. Саме тому дослідникам і потрібний телескоп James Webb. Його потужні спектрографи дозволять визначити не тільки присутність атмосфери, а й її хімічний склад.