Сусідня зоря допоможе пояснити загадку XVII століття

Астрономи виявили зорю, яка з 2003 року практично не демонструє активності. Це явище схоже на мінімум Маундера — 70-річний період, упродовж якого на Сонці не спостерігалося плям.

Сонце. Джерело: NASA/SDO (AIA)

У період з 1645 по 1715 рік на Сонці практично не спостерігалося плям. На зменшення сонячної активності вказують інші дані, наприклад, аналіз ізотопів у деревах і льодовиках. Інший цікавий факт полягає в тому, що за часом мінімум Маундера збігся з т.з. малим льодовиковим періодом — найбільш холодною фазою глобального похолодання, що відбувалося у XIV—XIX століттях.

У спробі пояснити, що ж сталося в XVII столітті з Сонцем, команда американських астрономів вирішила перевірити, чи інші зорі зазнають схожих змін своєї активності. Для цього вони скористалися архівом спостережних даних обсерваторії Маунт-Вілсон та обсерваторії Кека, що охоплює проміжок 50—60 років.

Колаж, що демонструє 11-річний цикл сонячної активності. Джерело: NASA

Загалом астрономи вивчили вибірку з 59 зір, більшість з яких нагадує Сонце. Найперспективнішим виявилося світило, що має позначення HD 166620. Раніше воно демонструвало період 17-річної активності. Однак у 2003 році зоря затихла, на ній не спостерігається ознак плям, що дуже схоже на Сонце у мінімум Маундера.

За словами дослідників, вони мають намір продовжити спостереження HD 166620 і сподіваються, що з часом зможуть зафіксувати повернення її активності. Це допоможе відповісти на питання про природу мінімуму Маундера і про те, наскільки типовою є така поведінка для зірок.

Нагадаємо, що недавно Сонце виробило один із найпотужніших за останні роки спалахів.