Загадковому сигналу від Проксими Центавра знайшли несподіване пояснення

Дослідження загадкового радіосигналу з-за меж Сонячної системи пояснило природу його походження. На жаль для тих, хто сподівався побачити в ньому перші ознаки інопланетної цивілізації, джерелом «міжзоряного повідомлення» виявилася несправна техніка на Землі.

Сигнал вперше був зареєстрований 29 квітня 2019 року. Астрономи припустили, що він походить від Проксими Центавра — найближчої до Сонця зоряної системи. Нещодавно в ній навіть виявили одну потенційно населену планету. Сигнал потрапив у вузьку смугу радіохвиль 982 МГц. На цій частоті рідко надсилаються радіоповідомлення від літаків чи супутників. Безумовно, дослідники спершу інтерпретували ці особливості як можливу ознаку інопланетних технологій.

Загадковий сигнал
«Чужий» сигнал від найближчої зоряної системи виявився несправним комп’ютером на Землі. Фото: Live Sciense

Передавання тривало майже п’ять годин. Однак під час наступного сканування Проксими Центавра сигнал не повторився. Після двох років досліджень вчені дійшли висновку, що сигнал прийшов не з-поза меж Сонячної системи, а з Землі. Результати були опубліковані 25 жовтня у журналі Nature Astronomy.

«Це штучні радіоперешкоди від якоїсь несправної техніки. Ймовірно, з поверхні Землі», — прокоментувала Софія Шейх, астрономка з Каліфорнійського університету в Берклі та співавторка обох статей.

Шейх і її колеги докладно описують сигнал, що отримав назву BLC1. Він був зареєстрований астрономами за допомогою радіотелескопа обсерваторії Паркса на південному сході Австралії під час вивчення Проксими Центавра. Дослідження було частиною програми з «полювання на інопланетян» вартістю 100 мільйонів доларів. Програма отримала назву Breakthrough Listen. У ній беруть участь телескопи з усього світу для «прослуховування» можливих позаземних сигналів.

Телескоп зареєстрував понад 4 мільйони радіосигналів з околиць Проксими Центавра. Проте BLC1 здався астрономам незвичайним через свою тривалість і своєрідну довжину хвилі. Команда швидко виключила перешкоди з боку супутників чи літаків.

Радиотелескоп
Радіотелескоп Паркса. Фото: Wikipedia

Після того, як сигнал повторно не з’явився, дослідники уважно вивчили вихідні дані та виявили, що програма не врахувала кілька сигналів, схожих із BLC1, що випромінювалися на різних частотах.

Дослідники дійшли висновку, що BLC1 і «схожі» сигнатури були компонентами одного й того ж радіоджерела. Сигнал виходив із поверхні Землі, лише за кілька сотень кілометрів від радіотелескопа.

Оскільки сигнал більше не з’являвся, цілком імовірно, що він походив від несправного електронного обладнання. Діапазон радіочастот відповідав частоті тактового генератора, який використовується в цифровій електроніці, тому можливо, що джерелом «загадкових сигналів» був телефонний комутатор, який у той час ремонтували монтажники.

За матеріалами Live Science