Європейці розробляють ядерну ракету для дослідження космосу

Європейське космічне агентство (ESA) залучило ряд наукових організацій для створення ядерного електричного ракетного двигуна. Він буде значно ефективнішим за хімічні, що використовуються зараз, і зможе працювати навіть там, де сонячного світла дуже мало.

Ядерний двигун на орбіті
Ядерний двигун на орбіті. Джерело: ESA

Ядерний двигун від ESA

Наукова програма RocketRoll, реалізацією якої займаються вчені з Празького та Штутгартського університетів за участі інженерів з OHB Czechspace та OHB System, має на меті оцінити перспективи використання в космосі ядерних двигунів. Здійснюється вона в інтересах та під керівництвом ESA.

Головною причиною, чому останнє дедалі більше цікавиться темою ядерних ракет, є те, що хімічні реактивні двигуни наблизилися до межі своєї ефективності. Їхній питомий імпульс уже не вдасться зробити значно більшим, попри всі намагання. Тому європейських інженерів цікавлять двигуни, що використовують енергію поділу важких ядер, насамперед — ядерні електричні (NEP).

Цей тип двигунів використовує ядерну енергію опосередковано. Спочатку джерело на основі реакції поділу створює електричний струм, що живить основну рушійну установку, яка являє собою якийсь із варіантів іонного чи плазмового двигуна.

Вчені й інженери, які отримують фінансування в межах цієї програми, протягом наступних 11 місяців мають розробити техніко-економічне обґрунтування в рамках Програми підготовки майбутніх пускових установок ESA (FLIPP) і визначити переваги використання NEP перед класичними силовими установками для складних місій.

Де буде використовуватися NEP

Необхідність розробити ядерний двигун випливає з того факту, що людство переходить до дедалі триваліших місій у глибокому космосі й незабаром навіть може спробувати жити в ньому. Для цього потрібно мати чималий запас маневру для космічних апаратів, і електричні ядерні двигуни дійсно в цьому плані здатні позмагатися з хімічними. При тому, що вони дуже схожі за принципом дії на іонні, що використовуються зараз на малих космічних апаратах, NEP мають перед ними величезні переваги. Зараз для живлення подібних рушійних установок використовуються в основному сонячні батареї. Однак ядерний реактор може генерувати набагато більшу потужність, і вона не залежатиме від того, чи розташований космічний апарат поруч із Сонцем, чи вдалині від нього.

До речі, NASA останнім часом теж цікавиться ядерними двигунами, причому з тих самих причин. Однак їхній спільний з DARPA проєкт зосереджений на теплових ядерних двигунах — іншому типі, де відбувається пряме перетворення ядерної енергії на рушійну силу. Вони потужніші, але продукують значно більше радіоактивних відходів.