Глобальне потепління гальмує обертання Землі навколо своєї осі

Протягом століть швидкість обертання Землі навколо своєї осі мала лише природний вплив. Ці процеси здебільшого регулювались гравітаційним притяганням Місяця та внутрішніми процесами в ядрі та мантії планети. Однак пришвидшення танення льодовиків внаслідок глобального потепління, що викликане діяльністю людини, змінює ці природні рухи.

Танення льодовиків прискорилось внаслідок діяльності людини
Танення льодовиків прискорилось внаслідок діяльності людини. Фото: Unsplash

Нове дослідження показує, що вісь обертання Землі зміщується через кліматичні зміни та впливає на внутрішню динаміку планети. Дослідники зі Швейцарської вищої технічної школи Цюриха використовували сучасні моделі штучного інтелекту для розуміння полярного руху — переміщення осі обертання Землі відносно земної кори. Прогноз вказує, що подальше збільшення викидів парникових газів із часом переважить вплив Місяця, який мільярди років сприяв подовженню днів на Землі.

«Люди сьогодні мають значний вплив на нашу планету, більший, ніж ми усвідомлюємо. Це покладає на нас велику відповідальність за її майбутнє», — сказав професор космічної геодезії у Швейцарській вищій технічній школі Цюриха Бенедикт Соя.

Дні стануть довшими

Два нещодавні дослідження вивчали зв’язок між таненням льодовикових шапок, коливаннями планети й тривалістю днів. Танення льоду на полюсах призводить до перерозподілу маси до екватора, що сповільнює обертання Землі. Вода переміщується від полюсів до екватора, порушуючи рівновагу планети, й цей процес подовжує дні на кілька мілісекунд — це небагато, але в довгостроковій перспективі буде помітно.

Закон збереження кутового моменту у фізиці стверджує, що об’єкт, який обертається, прагне продовжувати обертатися з тією ж швидкістю, доки на нього не вплинуть зовнішні фактори. Земля підпорядковується цьому закону. Танення льоду перерозподіляє масу та уповільнює її обертання.

Вплив на ядро ​​Землі

Науковці також досліджували, чому і як вісь Землі змінюється з часом. Вони використовували нейронні мережі, щоб створити модель, яка пояснює вплив рухів у ядрі Землі, мантії та кліматичних змін на поверхні на рух полярних сяйв. Ці дослідження демонструють складну взаємодію всередині Землі, коли події на поверхні, як-от танення льоду, можуть впливати на процеси глибоко в ядрі, й навпаки.

«Кліматичні зміни можуть мати більший вплив на процеси всередині Землі, ніж передбачалося раніше», — пояснює Соя.

Ці основні зміни дуже малі й не є приводом для занепокоєння. Утім, дослідження надає цінну інформацію про складні шляхи впливу зміни клімату на нашу планету.

Раніше ми повідомляли про те, як науковці знайшли спосіб зупинити танення криги в Антарктиді.

За матеріалами interestingengineering.com