Галактична «троянда» на знімках VLT

Представлене нижче зображення було отримано за допомогою приймача MUSE, змонтованого на одному з чотирьох «юнітів» Дуже Великого телескопа Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO). Цей інструмент призначений для дослідження структур галактик і процесів зореутворення в зоряних скупченнях.

Кільце зореутворення в центрі галактики NGC 1097. Джерело: ESO/TIMER survey

Знімок MUSE демонструє спіральну галактику NGC 1097, розташовану на відстані 45 млн світлових років у сузір’ї Печі. В її центрі помітне незвичайне утворення, що чимось нагадує троянду (завдяки тому, що воно зображене рожевим і пурпуровим кольором). Це класичний приклад кільцеподібного спалаху зореутворення в галактичному ядрі. Структура являє собою кільце з новонароджених світил, що оточують центр NGC 1097.

Діаметр «троянди» становить усього 5000 світлових років. На світлині вона здається крихітною порівняно з розмірами материнської галактики, спіральні рукави якої простягаються на десятки тисяч світлових років від центру. Темні гряди на знімку MUSE — пил, газ і уламки, що притягуються потужною гравітацією розташованої в центрі NGC 1097 надмасивної чорної діри. Під час цього процесу утворюється акреційний диск, що випромінює велику кількість енергії. Пил у прилеглій зоні розігрівається, що призводить до багаторазового прискорення процесу зореутворення та формування характерного кільця.