Дуже Великий телескоп зазнімкував пилові диски навколо молодих зірок

Астрономи з Європейської Південної обсерваторії (ESO) змогли отримати серію зображень пилових дисків навколо молодих зір. Цього вдалося досягти завдяки встановленому на Дуже великому телескопі (VLT ESO) приймача SPHERE.

Основне призначення інструменту – пошук екзопланет шляхом їх прямого знімкування. Однак завдяки тому, що SPHERE дозволяє «відсікати» яскраве світло зорі, він також ідеально підходить для отримання детальних зображень околиць молодих світил.

Зазнімковані пилові диски виявилися виключно різноманітними за розмірами та формою. В одних помітні яскраві кільця, в інших — темні, а треті нагадують на вигляд гамбургер. Диски дуже відрізняються і за орієнтацією по що до спостерігача: від круглих (видимих ​​майже плазом) до вузьких — повернутих до нас руба. Отримані зображення дають уявлення, як могла виглядати «з боку» наша Сонячна система на ранніх стадіях свого формування близько п’яти мільярдів років тому.

Зазнімковані SPHERE пилові диски навколо молодих зір. Джерело: ESO/H. Avenhaus et al./E. Sissa et al./DARTT-S and SHINE collaborations

Всі досліджені зорі знаходяться на відстані від 230 до 550 світлових років від Сонця. За галактичними мірками їх можна назвати нашими близькими сусідами. Багато хто з них належить до класу Т Тельця — об’єктів зі змінним блиском, чий вік не перевищує 10 млн років. Вони оточені дисками, що містять газ, пил та планети зималі – «будівельні елементи», з яких згодом сформуються планети та їх супутники.

Пиловий диск навколо зорі GSC 07396-00759. Джерело: ESO/E. Sissa et al.

Одна з найцікавіших знахідок SPHERE – диск з руба навколо світила GSC 07396-00759, що входить в кратну зоряну систему. Як не дивно, цей диск виглядає більш проеволюціонованим, ніж багатий газом диск навколо сусідньої зорі типу T Тельця, хоча вік в обох зір один і той же. Ця загадкова відмінність в еволюції дисків приблизно однакового віку стала ще однією причиною інтересу астрономів до вивчення навколозоряних газово-пилових хмар та їх характеристик.

За матеріалами: https://www.eso.org