Останні дні комети Цзицзіньшань-1: коли та як її побачити

Часто буває, що момент наближення до нашої планети якогось небесного тіла виявляється «зіпсованим» через Місяць, сяйво якого не дозволяє повноцінно спостерігати слабкі об’єкти. Саме це трапилося з кометою Цзицзіньшань-1 (62P/Tsuchinshan), яка 29 січня 2024 року пролетіла від нас на відстані 0,497 а.о. (74 млн км). У той самий день у 12° від неї на небі перебував наш природний супутник. Але вже наступними днями його фаза достатньо зменшиться, й ми зможемо побачити, як «хвостата гостя» віддаляється від Сонця та Землі, поступово втрачаючи блиск.

З 11 січня комета Цзицзіньшань-1 рухається сузір’ям Діви в тому ж напрямку, в якому рухаються небесною сферою Сонце та Місяць. 16 лютого вона пройде точку стояння — із Землі це матиме вигляд, наче рух об’єкта на тлі зір змінився з «правильного» на зворотний. Її блиск до цього часу впаде приблизно до 10-ї зоряної величини, на широті Києва вона кульмінуватиме у 50° над горизонтом. За таких умов спостерігати «хвостату зорю» можна буде лише за сприятливих атмосферних умов у місцях, віддалених від джерел штучного засвітлення, в телескопи з діаметром об’єктива понад 100 мм.

Комета Цзицзіньшань-1, сфотографована 5 грудня 2023 року. Автор зображення — Ден Бартлет

Двома днями пізніше у «небезпечній» близькості від комети знову з’явиться Місяць, і побачити її стане зовсім складно. У протистояння Сонцю 62P/Tsuchinshan вступить 24 березня, її блиск у цей час впаде до 11-ї величини. Наступного разу вона повернеться до внутрішніх областей Сонячної системи 2030 року. Але ближче, ніж зараз, вона підлетить до Землі аж у січні 2088-го, коли завдяки гравітаційним збуренням її перигелій «опуститься» ще ближче до земної орбіти.

Видимий шлях комети Цзицзіньшань-1 по сузір’ю Діви в січні-лютому 2024 року. Джерело: in-the-sky.org

Утім, якщо до середини XXI століття людство збудує постійне поселення на Марсі, комета Цзицзіньшань-1 подарує рідкісне видовище його мешканцям: 1 квітня 2049 року за земним літочисленням вона наблизиться до Червоної планети на відстань 0,016 а.о. (2,4 млн км) — це лише вшестеро більше середнього радіуса місячної орбіти. Спостерігачі на марсіанській поверхні побачать її як велику зеленувату туманність, сумарний блиск якої сягне другої зоряної величини, тобто її буде чудово видно неозброєним оком — звичайно, крізь скло скафандра…

Тим часом до Сонця та Землі продовжує наближатися комета Понса-Брукса!