Чи вибухне Бетельгейзе у найближчі кілька десятиліть?

Зоря Бетельгейзе знову загадує загадки вченим. Цього разу вона почала збільшувати свою яскравість. У новому дослідженні науковці передбачили, що вона може вибухнути у найближчі кілька десятиліть. Проте чи так це насправді, сильно залежить від того, на якій стадії свого існування вона перебуває.

Бетельгейзе
Бетельгейзе. Джерело: www.deccanherald.com

Чому Бетельгейзе постійно породжує сенсації?

Нещодавно дослідники з Університету Тогоку в Японії опублікували статтю, в якій трохи по-новому поглянули на еволюцію зорі Бетельгейзе. У науковому світі вона спричинила сенсацію. Адже з роботи можна зробити висновок, що цей червоний гігант може вибухнути як наднова вже протягом кількох наступних десятиліть. Проте насправді все значно складніше.

Бетельгейзе — одна з найяскравіших зір на небі. Це червоний гігант, вік якого складає від 8 до 8,5 млн років. Вважається, що зоря перебуває на завершальних стадіях свого існування і невдовзі перетвориться на наднову — щоправда, «невдовзі» тільки за космічними мірками. Вчені сходяться на тому, що це точно відбудеться у найближчі 100 тис. років, проте коли саме — єдиної думки немає.

Тим часом сама Бетельгейзе весь час дарує людям загадки. 2019 року вона стала стрімко тьмяніти, проте потім поновила свій блиск. Зараз вона на 50% яскравіша за норму. Для вчених вона вже давно перетворилася на об’єкт мемів і жартів.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що Бетельгейзе — напівперіодична пульсуюча зоря. У неї є кілька циклів різної тривалості, які накладаються один на одного: 125 діб, 230 діб, 400 діб і 2200 діб. Усі вони викликані тим, що світило то збільшується у об’ємі, то зменшується.

Що сенсаційного в новому дослідженні

Внаслідок усього цього зрозуміти, що саме відбувається з Бетельгейзе, вкрай складно. Відстань до неї, за різними оцінками, складає від 499 до 625 світлових років, і цього достатньо, аби вчені не могли роздивитися всі подробиці та зробити точніші прогнози.

І ось з’явилося нове дослідження. У ньому вчені припустили, що Бетельгейзе перебуває на останніх стадіях вуглецевого циклу. Звичайні зорі переважно використовують як джерело енергії водень. Однак у міру того, як він закінчується, вони роздуваються, сходять із головної послідовності та переходять на цикл термоядерних реакцій із гелієм.

Змодельований вміст елементів у Бетельгейзе перед вибухом
Змодельований вміст елементів у Бетельгейзе перед вибухом. Джерело: Saio et al. 2023

Проте згодом гелій у їхньому ядрі вигорає і там накопичується вуглець. З часом складаються такі умови, що й він вступає у термоядерні реакції та стає джерелом енергії. Саме на цій стадії, на думку японських вчених, і перебуває Бетельгейзе. А це означає, що як тільки в її ядрі вичерпається вуглець, почнуть «горіти» важчі елементи. Проте це триватиме недовго, і вже за кілька десятиліть — а не тисяч років — зоря перетвориться на наднову.

Це не точно

Публікацію можна було б назвати сенсаційною, якби вона не була з категорії «але це не точно». Навіть самі автори роботи вказують на те, що вуглецевий цикл має кілька стадій, і вони абсолютно не впевнені в тому, на якій із них насправді перебуває Бетельгейзе. А деякі з періодів можуть тривати тисячі років.

Крім того, далеко не всі дослідники взагалі погоджуються з тим, що гігантська зоря вже вступила в стадію випалювання вуглецю. На їхню думку, вона все ще може живитися гелієм. Тож сенсація, як і завжди з Бетельгейзе, виявилася трохи сумнівною.

Також дослідники намагалися з’ясувати, на якій зі стадій існування перебуває Бетельгейзе, аналізуючи її періодичні пульсації та співставляючи їх із наявними моделями. Проте все одно не змогли нічого впевнено довести. Єдине, в чому вони переконані — так це в тому, що коли зоря все ж вибухне як наднова, це не супроводжуватиметься руйнівним гамма-сплеском, який потенційно може знищити життя на Землі. Вона породить лише рентгенівські та ультрафіолетові промені, що будуть занадто слабкими для того, аби завдати нам шкоди.

Щоправда, приблизно через 100 тис. років після вибуху до нас докотиться ударна хвиля від нього у вигляді газу, що стрімко розширюється. Проте вчені впевнені, що магнітне поле Сонця буде здатне її відбити.