Бетельгейзе відновлює яскравість після загадкового затемнення

Сидячи на плечі сузір’я Оріона, Бетельгейзе є однією з найяскравіших зір на небі. Однак на початку 2019 року масивне світило зазнало загадкового затемнення, яке було видно навіть астрономам-любителям. Цей феномен деякі вчені пояснювали тим, що зоря почала переходити у наступну фазу наднової та скоро вибухне, а ми станемо свідками цієї події. Проте червоний надгігант тепер, схоже, відновлює свою яскравість після загадкового затемнення.

Зірка Бетельгейзе - ілюстрація
Бетельгейзе. Ілюстрація

Детальна послідовність подій, зібрана на основі спостережень, свідчить про те, що зоря зазнала гігантського поверхневого викиду маси (SME), який вирвав великий шматок видимої поверхні Бетельгейзе. Подія була настільки величезною, що викинула в 400 млрд разів більше маси, ніж типовий корональний викид маси на Сонці. Вчені вважають, що внаслідок поверхневого викиду маси утворилася колосальна хмара пилу, яка спричинила затемнення. Наразі зоря «одужує», але все ще відчуває наслідки катастрофічної події.

Зміна яскравості Бетельгейзе в період з 2019 по 2020 рік. Джерело: ESO/M.Montargès et al.

Згідно зі спостереженнями, фотосфера зорі — найнижча частина атмосфери світила та видимий для нас шар — перебудовується. Вибух Бетельгейзе, ймовірно, був спричинений конвективним шлейфом діаметром понад 1,6 млн км, який виривався з глибини зорі. Шлейф міг порушити конвекційні комірки, які спричиняли регулярну пульсацію. Попри те, що 400-денний період зміни яскравості Бетельгейзе зник, можливо, це тимчасово. Астрономи спостерігали ці регулярні коливання яскравості протягом 200 років.

Незважаючи на ажіотаж, який викликала Бетельгейзе в 2019 році, ця подія не вважається доказом того, що зоря найближчим часом стане надновою. Однак якщо це трапиться, загибель Бетельгейзе буде видно з Землі навіть удень.

Раніше ми повідомляли про те, як супутник для спостереження за погодою допоміг розгадати загадку Бетельгейзе.

Геть із Чумацького Шляху: знайдена найближча до Землі гіпершвидкісна зоря