Супутник для спостереження за погодою допоміг розгадати загадку Бетельгейзе

Зоря Бетельгейзе у 2019 році потьмянішала через газопилову хмару, яка закрила її від нас. Свідчення цього прийшло з досить несподіваного джерела — японського погодного супутника Himawari-8.

Загадку Бетельгейзе допоміг розгадати метеосупутник
Загадку Бетельгейзе допоміг розгадати метеосупутник. Джерело: Space.com

Метеосупутник використали для астрономічних задач

Троє вчених з Токійського університету нещодавно змогли розгадати загадку потьмянішання зорі Бетельгейзе 2019 року. У цьому їм допоміг супутник для стеження за погодою Himawari-8. Зазвичай він спостерігає за поверхнею Землі та хмарами в інфрачервоному діапазоні. Однак цього разу його дані стали в нагоді і астрономам.

Річ у тім, що супутник знаходиться на достатньо високій орбіті. Тож, достатньо часто в його поле зору потрапляють і астрономічні об’єкти. Вони вивчили дані передані апаратом з 2017 по 2021 рік. Виявилося, що Бетельгейзе протягом найцікавішого для дослідників року була присутня у його записах ледь не щодня.

Завдяки тому, що супутник працює в інфрачервоному діапазоні вдалося виміряти температуру поверхні зорі. Виявилося, що за цей період вона знижувалася на 150 градусів. Крім того, стало зрозуміло, що причиною зниження яскравості стала газопилова хмара, яка закрила її від нас.

Himawari-8 спостерігає за Бетельгейзе
Спостереження Himawari-8 за Бетельгейзе. Джерело: phys.org

Загадка Бетельгейзе

Бетельгейзе — це старий червоний супергігант. Він перебуває на завершальній стадії своєї еволюції. У 2019 його світимість почала помітно знижуватися від місяця до місяця. Це спричинило легку паніку, бо вчені подумали, що найближчим часом зоря може спалахнути як наднова.

Однак на початку 2020 року її блиск знову почав збільшуватися і невдовзі вона повернулася до своєї звичайної світимості. Загадка Бетельгейзе тоді залишилася ніким не розгаданою. Але припущення, що причиною була газопилова хмара, викинута самою зорею висловлювалося неодноразово. Тепер воно знайшло своє чергове підтвердження.

Робота, опублікована у Nature Astronomy цінна ще й тім, що у ній вперше доводиться можливість використання метеорологічних супутників для спостереження за зірками. Це значно розширює арсенал сучасних астрономів.

За матеріалами: phys.org